Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
6 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2018.01.01.
A természet rendje szerint semmi logikát nem találunk abban, hogy
december 31. az év utolsó napja, és január 1. az első, de ne is
keressünk: szubjektív emberi döntés eredménye. Évkezdésnek nagy ellenfél
volt március elseje, később december 25. és húsvét. Óriási volt a
káosz, kezdetben még lelkiismeretlenül tologatták az év utolsó és első
napját – anyagi haszonszerzés céljából.
A természet számos periodikája közül a laikus számára a nappal és
éjszaka, illetve a mi égövünkön az évszakok szabályos egymásutánja a
leglátványosabb. Ma már azt is tudjuk, előbbi a Föld forgásának, utóbbi a
Nap körül rótt végtelen „köröknek” és bolygónk tengelyferdeségének
köszönhető – általános iskolai tananyag.
Őseink viszont évezredeken keresztül kutatták az okokat, miközben a
következményekkel teljesen tisztában voltak: az évet már egyiptomi
tudósok nagyjából 365 napban számolták az Óbirodalom idején, Krisztus
előtt 3000 körül.
Március elseje, amikor a természet is ébred
Az viszont már tisztán szubjektív, emberi döntés kérdése, a 365-ből melyiket választották az év első napjának?
Ahány civilizáció, annyi válasz, most az Európából származó, mára
világszerte érvényes január elsejei évkezdet történetéről kérdeztük Dr.
Körmendi Tamás történészt, az ELTE Történelem Segédtudományai Tanszék
docensét.
A hagyomány által Romulusnak tulajdonított első római naptár 304 nappal
számolt. A tudósok tisztában voltak vele, hogy az év 365 napból áll, ám a
mezőgazdasági munkák szempontjából irreleváns téli időszakot nem
tartották említésre érdemesnek, egyfajta szürke zónába száműzték. –
fogalmaz a történész.
Így született meg a 10 hónapos római naptár, ami a Mars istentől
elnevezett márciussal kezdődött, Vénusz etruszk neve után Apon (április)
követte, majd az idősek (maiaus) tiszteletére május, az ifjakéra
(iuniores) június, az utolsó hat pedig sorszámneveket kapott: quintilis,
sextilis, september, october, november, december.
Az évkezdete teljesen logikusan esett március elsejére, a természet ébredésének idejére.
A hónapkezdetet calendae-nak nevezték, a pontifex maximus egyik
legfontosabb feladata pedig az évkezdet, azaz március calendae-jének
kihirdetése volt. Innen a naptár régies neve: kalendárium.
Szubjektív döntés: január 1.
A téli szürke zónát Róma második királya, Numa Pompilius szüntette meg:
első hónapként a múlt és jelen felé forduló, kétarcú Janus istenről
elnevezett januárt vezette be, mint az év kapuját, másodiknak pedig
februariust, a holtak hónapját. Ezzel együtt teljesen logikus lépésként
január elsejét tette meg kezdőnapnak.
Ahogy Körmendi Tamás megjegyzi:
Egyszeri, és ha úgy tetszik szubjektív döntés volt az archaikus korban,
kis kitérő után máig tartó hatással. Ha akkor és ott úgy határoznak, a
két »új hónapot« év végére tűzik, talán még ma is március 1. lenne az év
első napja.
A politikai életben – például a hivatalnokok szolgálati idejének
meghatározásánál – ez volt a mérvadó, szakrális értelemben pedig maradt a
tavaszi dátum. A szökőnapokat viszont ekkor sem vették figyelembe,
ráadásul a napévvel maradéktalanul nem osztható holdhónapokban
számoltak, ami az évszázadok során súlyos eltérésekhez vezetett.
A leghosszabb év 445 napos volt.
De ez csak a probléma kisebbik része volt. A hétköznapi életben sokkal
komolyabb visszaélésekre adott okot az a tény, hogy az év kezdetét a
pontifex maximus jelentette be: mivel ezen múltak a pénzügyi
tranzakciók, az adók befizetésének, a kölcsönök lejártának dátumai, a
főpap döntésén igen sok múlhatott.
Végül Iulius Caesar adott megbízást egy »automatikusan működő«,
egzaktabb, mindenki által követhető és a szökőnapokat is figyelembe vevő
naptár elkészítésére
– mondja a történész.
A munkát az egyiptomi tudós, Szoszigenész végezte el Kr.e. 46-ban: ez
volt a világtörténelem leghosszabb esztendője, a természet és a
kalendárium szinkronba hozása miatt ugyanis 445 napot számlált.
Évkezdetnek pedig Caesar most már kötelezően január elsejét rendelte
tartani.
A keresztény dátum december 25.
Róma bukása után az addigra amúgy is államvallássá lett kereszténység
átvette a római naptárt a maga 365 napos évével, a négyévenkénti
szökőnap beiktatásával és a hónapneveket is, az apróbb részleteket
viszont átírta.
Az antikvitásban a hét napjait az oltalmukra hivatott bolygókról
nevezték el vasárnaptól kezdődően, míg a kereszténységben sorszámnevet
kaptak. Kivéve a hétkezdetet jelentő vasárnapot (Dies Domini, azaz az úr
napja), és a szombat zsidó szabbathra utaló Sabbatum elnevezését.
Az egyházi év kezdete, december 25. vált a világi év első napjává is, a folyást a liturgikus naptár határozta meg.
Nem is volt teljes az egység. Míg a Német-Római birodalom területén és
többek között Magyarországon is Krisztus születése jelentette a
kezdetet, addig például francia földön húsvét.
Mozgó ünnepről beszélünk, ezért itt az év is hol 330, hol 400 napból
állt. Úgy hidalták át, hogy gond nélkül megcsonkították, kivették vagy
megduplázták áprilist, ha arra volt szükség. Teljes káosz, vagy ahogy a
történész megjegyzi:
Sokszínű megoldás volt. Képzeljünk el egy olyan dátumot, hogy teszem azt
az év második áprilisának 10. napja. Ennek használata, ha nem is
megoldhatatlan, de igen körülményes mind a gazdaság, mind a
jogszolgáltatás szempontjából.
Egyre nagyobb szükség volt biztos pontra
A változást – ma úgy mondanánk – a civil, polgári szférától indult. A
XIII-XIV. században minden addiginál nagyobb szerephez jutott az
úgynevezett magánjogi írásbeliség, amelynek keretei között már pápai
vagy császári felhatalmazás alapján működő hivatalos személyek, a
közjegyzők is oklevelek nagy tömegét adták ki. Egyszerűségre,
közérthető, pontos és egyértelmű dátumozásra törekedtek, ugyanaz vezette
őket mint annak idején Caesart.
Az egyházi iratokat az egyházi év szerint keltezték, amely december
végét tekintve metszette az évet, homályosan fogalmaztak, mint mondjuk
Szent Fábián utáni szerda vagy mozgó ünnephez kötöttek: hamvazószerda
utáni péntek. Az uralkodói kancelláriák a római szokást követve a
laikusnak ugyancsak feladták a leckét olyan elavult kifejezésekkel, mint
például március idusa előtti ötödik nap.
A kor közjegyzői viszont nem hagytak kétséget senkiben: június hónap 5.
napja, délután hat óra. Ehhez pedig évkezdésként többnyire a január
elsejéhez igazodtak évkezdetként, az „alulról jövő kezdeményezés” pedig a
XVI. századra átszivárgott a klerikus és állami gyakorlatba is:
megszilárdult és állandóvá vált.
--------------------------------------------------------------------
https://24.hu/tudomany/2017/12/31/roma-kiralya-dontott-ugy-inkabb-januar-elseje-legyen-az-evkezdet/
-----------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Szent Péter bazilika virtuálisan
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Képviselőház mostra
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Róma restaurált szökőkútjai megszépülve nyílnak meg a szentévre2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: 130 éve született Szőnyi István: Szőnyi római évei kiállítás a Falconieri palotában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Magyar Napok a Falconieri palotában: Nádudvar és Hajdúsámson bemutatkozik 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Olaszországi magyar katolikus közösségek találkozója Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Konferencia Rómában a Holokauszt 80. évfordulóján 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://nyugatifeny. hu/2024/11/28/vatikan-szent-...
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Magyar elnökség által rendezett békekoncert Rómában a Szent Ignác bazilikában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Rómában új múzeumi központot avattak a Via del Corso-n Marc Chagall remekművével 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Nyúl Debóra: Így telt egy felejthetetlen napom az Örök Városban 2024
Széles-Horváth Anna: Néha Rómáig kell menni, hogy megtudjunk valamit magunkról 2024
Schuster Borka: Rómában töltenéd a húsvétot? Ezeket érdemes tudnod, amikor az utazást tervezed 2024
Róma-hatás c. tablókiállítás a Müpában a Római Magyar Akadémiáról 2.rész 2023