Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2018.09.23.
Az Európai Kultúra napján szeptember 20-án, a Római Magyar Akadémia
Liszt termében tartották meg a római premierjét Fazekas István Pilátus
éjszakája című darabjának.
A római premieren részt vett maga az író, Fazekas István, és Dörner
György, az Újszínház igazgatója, őket a Római Magyar Akadémia
igazgatója, Puskás István köszöntötte.
A remek előadásról készült hiteles fotókat köszönjük Várhelyi Klárának.
Az egyfelvonásos történelmi drámában Pilátust Jánosi Dávid, Pilátus
feleségét Cladua Proculát, Gregor Bernadett alakította. Rendező: Falussy
Lilla.
A hazánkban komoly sikert elért darab első külföldi bemutatóját
megelőzően Dörner György, az Újszínház igazgatója; Barna Teréz újságíró
és Petrőczi Éva, József Attila díjas röviden prezentálta Fazekas István
azonos című könyve olasz fordítását, amely idén nyáron a Hungarovox
Kiadó gondozásában jelent meg, Falussy Lilla fordításában.
A Pilátus éjszakája „szövegcsírája” mindössze egyetlen mondat: „Amint
pedig ő az ítélőszékben ül vala, külde ő hozzá a felesége, ezt üzenvén:
»Ne avatkozzál amaz igaz ember dolgába; mert sokat szenvedtem ma
álmomban ő miatta«” (Máté 27,19). Fazekas István ebből a néhány szóból
bontja ki a drámát.
„Sorsod a sorsom”, mondja Pilátusnak a szépséges és okos élet-társ,
Claudia. A dráma egyik kulcsmondata ez, méghozzá egy igazi szerelmi
drámáé. A korabeli feljegyzésekből tudjuk, hogy az őt alakító
színésznőhöz hasonlóan erőteljes egyéniségű Claudia kivételnek számított
korabeli „diplomatafeleség” nőtársai között. Ő nem húzódott vissza
előkelő római léte kényelmébe, hanem megosztotta a sokkal érdesebb
palesztinai körülmények minden nehézségét azzal a férfival, akivel
tizenöt éves korában egy megtervezett házasság kapcsolta egybe, amely
azonban szerelmi házassággá érett.
A darab sikere egyrészt Jánosi Dávid és Gregor Bernadett minden percet
felizzító, szenvedélyes játékában rejlik, másrészt abban, hogy a szerző a
ma emberének is nagyon sokat mond az igazságos és az igazságtalan
ítélkezésről, a hitről, az Úristen felé fordulásról, de nem pusztán írói
tehetségére támaszkodva, hanem a bibliai tudományok és a római jog
kettős vértezetében. Ahogyan Pilátus megszemélyesítője mondta az
izgalmas tévéfilm-nyitányban, amely egyfajta werkfilmek is tekinthető:
„Tömény szöveg, a kongatástól a függönyig.” Bizony tömény, s olyan erejű
textus ez, hogy elbújhat mellette Irving Rapper 1962-es Poncius Pilátus
nagyjátékfilmje, amely a főszereplők, Jean Marais és Jeanne Crain
minden erőfeszítése ellenére is csak halvány, gyöngécske vízfestmény
ezzel az élénk színekben pompázó olajképpel összevetve.
-----------------------------------------------------------------------------
https://www.facebook.com/events/310655326185399/
https://www.facebook.com/Accadung/photos/a.312513295469251/1891523777568187/?type=3&theater
https://felvidek.ma/2018/08/fazekas-istvan-pilatus-ejszakaja-cimu-tortenelmi-dramajat-romaban-mutatjak-be/
-----------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
Jogszerűen zajlott le Jézus halálos ítélettel végződő pere?
2018.09.24.
https://mult-kor.hu/jogszeruen-zajlott-le-jezus-halalos-itelettel-vegzodo-pere-20170220
Jézus perének zsidó és római jogi jellemzőiről írt könyvet Fazekas István Váci Mihály-díjas költő, műfordító és jogász.
A szerző elmondta: a híres római jogász, Zlinszky János tanítványa volt,
aki különösen sokat foglalkozott Jézus perével. Hívő ember lévén
tiszteletben tartotta a dogmát és abból indult ki, hogy a kereszt
botrányának meg kellett történnie, ám nem egy előre megírt "bábjáték"
isteni forgatókönyve szerint, hanem az emberi lét törvényeiből fakadóan.
"Az ő előadásai nyomán fogalmazódott meg bennem a kérdés: vajon a
kereszt és a feltámadás kiindulópontjától megírt evangéliumok
tényállításai a Jézussal szembeni eljárások vonatkozásában megfelelnek-e
a korabeli jogszabályoknak" - fogalmazott.
Mint elmondta, a korabeli zsidó büntetőeljárásnak - amelynek a
feltehetően Jézus perére is vonatkozó szabályait a Misna kodifikálta Kr.
u. 160 körül -, hasonlóan a modern perekhez, két jól elkülöníthető
szakasza volt. A vizsgálati szakaszt Jézus esetében Annás folytatta le, a
tárgyalás pedig a Kajafás által vezetett Nagy Szanhedrin, a legmagasabb
szintű zsidó bíróság előtt történt. A vád halállal büntetendő
istenkáromlás és hamis prófétaság volt.
A Tóra rendelkezése szerint egy tanú vallomása nem elég a halálos
ítélethez. A Talmud azt írja, hogy "csak két tanú egyező vallomása
alapján haljon meg, akinek meg kell halnia". A Misna rendelkezése
szerint ha nincs két olyan tanú, akinek a vallomásában nincs eltérés, a
vádlottat fel kell menteni. Jézus esetében - Máté és Márk evangéliumának
tanúsága szerint - a vádnak nem voltak egyformán nyilatkozó tanúi -
hangsúlyozta Fazekas István.
"Már pusztán ezekből is jól látszik, hogy a Nagy Szanhedrin előtt egy
alakilag szabályos, ám hamis vádakra és hamis tanúvallomásokra épülő
eljárás zajlott" - fogalmazott a szerző, aki szerint a nagytanács
egyértelműen nem hozhatott jogszerű halálos ítéletet az ügyben.
Hozzátette: Pilátus ezzel szemben egy teljesen szabályos, úgy nevezett
cognitiós eljárás keretében vizsgálja Jézus ügyét. A zsidó nagytanács
ekkor már annak érdekében, hogy a római hatóságnak hatásköre legyen az
eljárásra, állam elleni bűncselekményre változtatja a vádat.
Az evangéliumok szerint Pilátus Jézus ártatlanságát a vizsgálati
szakaszban többször is megállapítja, ám amikor zsidók az amicus caesaris
("a császár barátja") cím legkeményebb megkérdőjelezésével zsarolják
meg, kezeit mosva lecsillapítja lelkiismeretét, beül a bírói székbe, és
kimondja a halálos ítéletet - emelte ki. Az MTI kérdésére, hogy mennyire
tekinthetőek tudományos szempontból megbízható forrásnak Jézus perére
nézve az evangéliumok, a szerző úgy válaszolt: könyvében olyan
tényközlésként tekint az evangéliumok szövegére, amelyeket ütköztetni
kell a korabeli jogszabályok rekonstruált tartalmával. Módszere jogi
objektivitásra törekedett, amely alapján megállapítható, hogy az
evangéliumban fellelhető adatok jelentős része Jézus valós perének
adatait tartalmazza.
Fazekas István szerint egyébként a zsidó jogot alapvetően az
különbözteti meg a római jogtól, hogy jogi normáinak hipotézise,
diszpozíciója és szankciója minden esetben visszavezethető az Istentől
kapott Törvényre, a Tórára. Ez egyúttal olyan pozitív jogot is jelent,
amelynek "megkérdőjelezhetetlen morális fundamentuma" van. Ugyanakkor
zsidó és a római jognak mégis vannak közös elvei és közös szabályai,
ezek közül a legfontosabb az ártatlanság vélelmének elve, valamint az a
tétel, hogy a "minden kétséget kizáró módon nem bizonyított tényt nem
lehet a vádlott terhére értékelni".
---------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 17 órája a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Santo Stafano Rotondo legújbb restaurálása 2025.01.30. A ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 17 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
3. Szentmiséken való részvétel: A Szent Péter-bazilika ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 17 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
2.A regisztrációhoz segítséget nyújt a következő linken ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 17 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Szentév, Szentkapu: 2025. január 5-től, a Falakon kívüli ...
Huszákné Vigh Gabriella 20 órája új blogbejegyzést írt: Egy január végi esős nap Rómában fotókkal 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Weisz Árpád életéről Rómában színdarabot mutattak be a Villa Pamphilj színházban 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Ferenc pápa magánkihallgatáson fogadta Hortobágyi T. Cirill pannonhalmi főapátot 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Bemutatták Rómában a lourdes-i látnok életéről szóló musicalt 2025
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: A Magyar Kultúra Napja Rómában a Falconieri palotában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Halleluja a neve a jubileumi szentév fagylaltjának 2025
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Nagy sikerrel indult a Római Magyar Akadémia őszi kulturális évadja
UrbsArt 2017 a Római Magyar Akadémián
Eva Fischer kiállítás a Római Magyar Akadémián 2015
Gyula városa bemutatkozik Rómában 2021