Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
7 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2017.08.13.
P. Vértesaljai László írt a Vatikáni Rádió internetes oldalára jegyzetet
a vatikáni bazilika Szent Oszlopáról. A Szent Oszlopról korábban nem
hallottam, pedig Bernini erről mintázta a bronz cibórium-oltár négy
oszlopát, abból a bronzból, amit egyenesen a Pantheon tetejéről szedtek
le.
Sok érdekes információt tartalmaz az írás a Colonna Santáról.
A teljes cikk: A vatikáni bazilika Szent Oszlopáról – P. Vértesaljai László jegyzete
A vatikáni Szent Péter bazilikában a confessio oltárt tartó és díszítő
oszlopok közül az egyiket különleges képességgel, sajátos erővel
ruházták fel a hívők. Ennek az oszlopnak a neve olaszul: Colonna Santa! A
négy méter és 74 centiméter magas méz-színű, csavaros márványoszlop
máig áll a bazilikában, jelenleg az új sekrestye folyosójáról nyíló
kincstár-múzeum bejáratánál. Ha pedig a társaira vagyunk kíváncsiak,
akkor majd mindet megtaláljuk még az új bazilikában is. Amint egykor a
régi konstantini templomban oltáremelvényként szolgáltak, most is úgy
veszik körül Péter sírját.
A jelenlegi hatalmas, Bernini féle cibóriumra, oltárépítményre
Michelangelo kupolája borul, melyet négy óriási pilaszter tart. Ezeknek a
belső felén, az oltár felé fordulva, a tartóépítmény loggiáján egy-egy
domborművet keretezve áll kettő-kettő, összesen nyolc oszlop. A sír
mellől nézve észre sem vesszük óriási méretüket, pedig ezek éppúgy négy
méter hetven centis oszlopok, mint a legjelesebb, szent társuk, a
Colonna Santa. Négyszer kettő plusz egy, az összesen kilenc, de hol van a
többi? Kettőre rögtön rálelünk a bazilika jobboldali mellékhajójából
nyíló szentségi kápolnában, ahol jobbra a Szent Ferenc mellékoltárt
keretezik. Ez ideáig tizenegy! Egy tehát akkor elveszett a történelem
viharai során, állapíthatjuk meg első megközelítésben. A valóság ennél
összetettebb, de most arra kérdezünk rá, mikor, honnan és hogyan
kerültek a bazilikába az oszlopok?
Szerencsére segítenek írásbeli források és értékes tárgyi emlékek
is! Elsőként szóljon a Liber Pontificalis, a római pápák
életrajz-gyűjteménye. Ennek első egységét 530 körül szerkesztette egy
ismeretlen szerző. Itt olvassuk, hogy a 337-ben elhunyt Konstantin
császár I. Szilveszter pápa (314-335) alatt Görögországból hozatott
meghatározatlan számú márványoszlopot, melyek között voltak csavaros
formájúak is. Egy másik forrás pontosítja a számukat: hat márványoszlop
került a Péter sírja fölé emelt oltár elé. Négy egyvonalban állott,
kettő pedig a két középső előtt, szabályos négyzetet alkotva. Mindez
pedig az öthajós, oszlopcsarnokos konstantini bazilika apszisa,
félköríves szentélye előtt állott. A négyzetben álló oszlopok tetejét
íves márvány keresztgerendákkal kötötték össze és így született meg a
híres Pergula vaticana.
A Keleten és Nyugaton egyaránt alig használt, nagyon ritka csavaros
oszlopok ábrázolása a negyedik ötödik században már ikonográfiai
másodjelentést is hordoz: a csavart oszlop Péterre utal, sőt a csavaros
oszlop maga Péter. Ezt az eredeti, konstantini oltárépítményt Nagy Szent
Gergely pápa (590-604) alakította át a 6. század végén és teremtette
meg így a későbbi kripták prototípusát.
A Szent Péter iránti tisztelet, a sírjához zarándoklás a keresztény
világ minden részéből olyan nagy volt, hogy a gyakorlatias pápa
megemeltette az apszis, a presbitérium szintjét, hogy alatta körfolyosót
alakítson ki azzal a céllal, hogy a zarándokok eljuthassanak magához a
sírhoz. A megemelt apszis szintje két oldalán lépcsőkön jutottak le a
hívek a kriptába, majd valójában hátulról tudták megközelíteni Péter
apostol sírját. Vélhetőleg ekkor került egy vonalba mind a hat oszlop,
még pedig a megemelt, új oltárépítmény elé.
Ez az eredeti struktúra tovább változott a nyolcadik század
közepén, amikor Eutükhiosz, az utolsó ravennai exarcha hat ugyanolyan
márványoszloppal ajándékozta meg III. Gergely pápát (731-741), mint
ahogy Nagy Konstantin császár adományozta az első hat oszlopot Szent
Szilveszter pápának. Az exarcha valójában III. Gergely pápa támogatását
hálálta meg, aki megsegítette őt Luitprand longobárdjaival szemben.
Gergely pápa a hat új oszlopot a meglévők elé állíttatta egy sorban, a
hosszcsarnokos bazilikát lezáró kereszthajó középvonalában.
Most tehát a kérdés, honnan származnak ezek az oszlopok? Tudjuk
már, hogy két hullámban ki és kinek ajándékozta és hova kerültek az
oszlopok, és milyen rendben lettek felállítva. Császári adományról van
szó, még a ravennai exarcha esetében is, hiszen őt a bizánci császár
nevezte ki. Császári adomány, egyenesen Krisztus első apostolának a
tiszteletére! Ebből érthető, hogy nem közönséges oszlopok kerültek a
péteri hitvallás helyére, hanem amelyek kifejezték az adományozó
méltóságát.
Ilyeneket, a források említette sárgás mézszínben, ekkora méretben csak
kevés helyen fejtettek. A görög természetrajzíró, Sztrabón Dokímiá-t
említi, mely a kisázsiai Frígiában feküdt.
Az oszlopok eredetileg teljesen más célt szolgáltak, mint Péter apostol
sírját díszíteni. Ikonográfiai olvasatukból világosan kitűnik, hogy a
dionüszoszi kultuszt szolgálták. Dionüszosz pedig azért érdekes, mert
isteni eredésén túl, Héraklésszal együtt földi anyától származik. Amíg
azonban Héraklész, a római Hercules, az önfegyelem és a gyakorlatozás
révén az aszkézis mintaképe a görög mitológiában, addig Dionüszosz a
felszabadító és a kötelékektől megszabadító eksztázis modellje. A
nymphák nevelte kicsi Dionüszosz első tette éppen az, hogy szőlőt ültet,
melynek gyümölcse később az eksztázishoz segíti őt.
Ezek után olvassuk az oszlop jegyeit, először is annak csavaros
formáját. Ez a forgó, csavar-mozdulat önkéntelenül is felemeli a
tekintetet. Éppen ezzel üzen, hiszen a halandó emberek számára ígéri és
lehetővé teszi az isteni élet elérését, az apotheozist. A csavaros
oszlop négy részre tagolt, első és harmadik méternyi negyede
hornyolással mintázott. Ez aztán egy dupla csavar! Az amúgy is csavaros
oszlopra még egy újabb csavarodást ráhornyolni, jól mutatja a
felemelkedő út erejét és lendületét.
A második és a negyedik mező üzenetet hordoz. Az alsó éppen
szemmagasságba kerül, tehát jól kivehető a szőlőindák folyondárja, ahogy
folytatják a csavarodást és leveleik között dús szőlőfürtöket
hordoznak. A szőlő és a bor tehát az istenné válás eksztatikus útja,
melynek végcélját, a beteljesedő megérkezést, az örök életet jelképező
borostyánlevél mintázza, melyeket a szőlőindák közé faragtak. A
szőlőfürtök között kicsi, szárnyas puttók, amorinók láthatók, amint a
szüretelés gesztusával nyúlnak a fürtök felé. Az egyik oszlopon, és
éppen a szent oszlopon, feltűnik egy gyík, mégpedig fejjel felfelé,
előre kúszva, jelképeként a fényre jutásnak.
Az oszlopok negyedik tagolása az akantuszt ábrázolja, hosszú
szárával és virágjával. Vitruviusztól, a császárkori nagy építész
tudóstól ismert, hogy Kr. előtt 500 táján Kallimakhosz teremtette meg
akantuszlevél díszekből a korinthusi oszlopfőt. Az akantusz a klasszikus
görögök számára a tudást, a ragyogást, a jólétet jelentette. Ezért is
szerepel elérendő célként az oszlopfőn, az oszlop fején, mint a Colonna
Santa esetében is.
Amikor Konstantin császár és később a ravennai exarcha ezeket a
rendkívül értékes oszlopokat Szent Péter vatikáni sírjához ajándékozták,
minden bizonnyal tisztában voltak az eredeti dionüszoszi ikonográfia
keresztény áthallásaival. Ez konkrétan azt jelentette, hogy az oszlopok
üzenete teljes értelmét krisztológiai kulccsal nyerte el. Hiszen Jézus
Krisztus maga a Szőlőtő és ő maga a világ Világossága, ahogy saját
magáról vallja. A jelkép valósággá válik, ő az alfa és az ómega, minden
érték teljessége. Ezek után könnyen lehetne mondani, hogy mintha
eredetileg is oda szánták volna.
Péter sírja oszlopainak a történetében a tízedik században tűnik fel egy
markánsan új vonás, mégpedig annak állítása, hogy az oszlopok a
jeruzsálemi templom oszlopai. Valójában nincs másról szó, mint az
oszlopok egy újabb eszmei kitüntetéséről, mellyel a lehető
legmagasztosabb módon fejezték ki a helynek és tárgyainak spirituális
értékét. A Jelenések könyve is erre utal: „A győztest oszloppá teszem
Isten templomában” (Jel 3,12). A győztes pedig, aki legyőzte a világot,
maga Jézus Krisztus. Ez a kitüntető gesztus adott az oszlopnak egy újabb
származási érzelmezést, mely közvetlenül ahhoz kapcsolta, aki Pétert
meghívta és akiről Péter éppen itt Rómában tett tanúságot
vértanúhalálával.
Mindez a korból jobban érthető. Ekkor indul a mozgolódás a
keresztények körében az iszlám hódítás következtében leigázott és
elvesztett Jeruzsálem visszaszerzésére. Az oszlopok megvannak, már csak
Salamon temploma kell hozzá! A Szentföld felszabadítására és a krisztusi
szent helyek visszaszerzésére indult keresztes hadjáratok legfőbb
támogatói éppen a római pápák voltak, akiket a Szent Péter bazilika
oltárának oszlopai is emlékeztettek a kötelességükre.
A szent oszlop hagyománytörténete a tizennegyedik században újabb
elemmel bővült. Ekkora már sajátos módon a két sorban álló hat-hat
márványoszlopból kitűnt egyiknek a különleges szerepe. A népi
vallásosság és a spontán áhítat fedezte fel, hogy éppen a legszélsőnek,
vagyis a sírtól távolabbi második sornak jobboldali szélén álló oszlop
hordoz egyfajta gyógyító erőt. Ez az oszlop a Colonna Santa. Azt
tartották róla, hogy Jézus, amikor a jeruzsálemi templomban tartózkodott
és ott tanított, ennek az oszlopnak vetette a hátát és onnan szólt a
hallgatóihoz. Ez a Jézus-közelség adott neki taumaturgikus, csodatévő
erőt. Gyógyulások történtek itt és nagyon sokszor megszállottak nyerték
vissza lelki és szellemi épségüket.
Már ekkor, a trecento krónikása szerint fakalodával vették körül,
hogy megvédjék a „túlzott használattól”. Egy századdal később, és erről
már tiszta írásbeli forrásunk van, Giordano Orsini bíboros, a Szent
Péter bazilika főpapja vasráccsal veszi körül a Szent Oszlopot, alul
pedig körben egy nyolcszögletű mellvédet helyez el, egyik oldalát
szabadon hagyva. Ekkortájt alakult ki az a szokás, hogy a gonosz
lélektől megszállottakat az oszlophoz kötötték a rácson belül és
éjszakára a bazilikában hagyták.
A Szent Péter Műve nevet viselő, máig működő templomgondnokság korabeli
jegyzőkönyve rögzíti, hogy két templomőrnek kellett a megszállott
mellett maradnia az éjszakára.
A Szent Oszlopot mintegy húsz évvel ezelőtt a legnagyobb gonddal
restaurálták. Minden részét átvilágították ultraibolya fénnyel, melynek
révén feltárultak a szabad szemmel már nem látható grafittik,
karcolatok. Egészen a kezdeti időkig visszamenően találtak rajta
jeleket, éppúgy, mint Szent Péter sírja közelében, amiket a bazilika
megépítése előtt véstek a falba, a vakolatba. A Szent Oszlop írásainak
olvasata jelekből, betűkből és szavakból áll, többnyire hitvallást
tükröz. A Colonna Santa ugyanis a kettős és külső márványsor szélén a
kripta lejárata előtt állt, ahol a hívek sorba álltak és közben
várakoztak a lejutásra.
Ez a körülmény is magyarázza, hogy sok zarándok, amint ez a
középkorban az összes kegyhelyen szokás volt, jelet rajzolt a szent hely
közelébe, mely mintegy megörökítette a jelenlétét. Kezdetben a
legtöbbször a kereszt jelét karcolták a márványba, ám amikor a bazilika
átépítésekor Péter sírját Bramante pápai főépítész körülvette az
úgynevezett Tegurium-mal, gyámépülettel, akkor az azon kívül álló
oszlopra már nevek és dátumok is rákerültek. Az Orsini féle
nyolcszögletű mellvéd egyik márványlapja húszsoros latin nyelvű
feliratot hordoz, mely elmondja az oszlop történetét. Megemlíti, hogy
Jézus ennek az oszlopnak támaszkodott, latinul írja appodiatus, miközben
a körülálló népnek prédikált.
A szöveg beszámol arról is, hogy a Colonna Santa „cum aliis undecim hic
circumstantibus”, vagyis a szent oszlop az ott körülötte álló tizenegy
másikkal együtt a jeruzsálemi Salamon templomból származik. Megemlíti a
szent oszlop csodatévő erejét, mely kiűzi a démonokat (demones expellit
et ab inmundis spiritibus liberos reddit) és megszabadítta a gonosz
szellemektől. Az évszám az Úr 1438-ik esztendejét jelöli.
A Szent Péter bazilika átépítésével, melyet II. Gyula pápa kezdett
meg 1506-ban, az oszlopokat többször is áthelyezték, közülük három el is
veszett, de pótolták azokból az egészen hasonló oszlopokból, melyek a
nyolcadik század elején a bazilika jobb oldali, hátsó mellékkápolnájában
álló, VII. János pápa féle Szűz Mária-oltárt díszítették. A Bernini
féle bronz cibórium-oltár négy oszlopa egyébként pontosan az eredeti
márványoszlopokról vett mintát. Így az említett loggiákról letekintő
nyolc márványoszlop mai is az eredeti elgondolást tükrözi vissza.
Említésre méltó még, hogy az eredeti első hat, a Konstantin császár féle
oszlopok a Szent András, a Szent Veronika és a Szent Ilona loggiáján
találhatók párosával.
A Szent oszlopot 1632-ben hátravitték a bazilika átriuma közelében,
a Szent Kereszt kápolnába, majd Michelangelo Pietá-ja mellé került
1888-ban. Jelenlegi helyére a Vatikáni Szent Péter bazilika kincstárába
1974-ben került, ahol ma is minden nap megtekinthető. A Szent Oszlop nem
látta sem az Üdvözítőt, sem Szent Pétert, ám 1700 éven át hűséges
tanúja volt keresztények milliói zarándoklatának, akik a péteri
tanúságtétel sírhelyét keresték fel. A magas oszlop sokat tud, és mesél
azoknak, akik megállnak előtte és fülük, még inkább szívük van a Jézus
nevére megszólaló kövek meghallására.
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 6 órája új blogbejegyzést írt: A Szent Péter bazilikában Michelangelo Pieta szobra előtti biztonsági üveget kicserélték 2024
Huszákné Vigh Gabriella 20 órája új blogbejegyzést írt: Egyszeri lehetőség: gladiátorként küzdhetsz a római Colosseumban 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Könyvtárak fórumtémában:
https://www.academia. ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Könyvtárak fórumtémában:
https://www.libri.hu/konyv/napoly- kozepkori-magyar-emlekei.html
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: A magyar szentek és boldogok emléknapja Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: A római Centrale Montemartini múzeum friss fotókon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Ferenc pápa dekrétummal engedélyezte a Vatikáni Levéltár és Könyvtár bővítését 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
Turisti come gladiatori al Colosseo. L’accordo con ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
Il "gladiatore" Gualtieri presenta il suo terzo ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
https://www.facebook. com/photo/?...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Vatikáni múzeumok TOP 10
Tanácsok a vatikáni zarándokoknak - Fanea József atya tájékoztatója
Merre van IV. Sixtus pápa sírja a Szent Péter bazilikában?
A Szent Péter bazilikában Michelangelo Pieta szobra előtti biztonsági üveget kicserélték 2024