Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2018.05.07.
Fogadjátok szeretettel Gacsályi Sára cikkét az UrbsArt fesztiválról.
Gacsályi Sára: UrbsArt kortárs magyar művészet hódít Rómában
http://mandiner.hu/cikk/20180430_urbsart_roma
Klasszikus környezetben nagyon is kortárs művészet: az UrbsArt fesztivál
keretében a Római Magyar Akadémia fiatal magyar művészeket mutatott be a
Tevere-parti barokk palotájában az olasz főváros közönségének.
Riportunk Rómából.
„Csak az a nép tud tisztelni más népeket – azok szokásait, hagyományait –
amely a sajátját is megbecsüli” – vallotta Illyés Gyula, aki maga jelen
volt 1947. január 3-án a Római Magyar Akadémia hivatalos újranyitásán a
Palazzo Falconieriben.
Mi történt az épület falai közt az elmúlt közel száz évben? Mit
mutattunk meg a magyar kultúrából külföldön? Mit értett meg belőle a
közönség? És mindeközben mire gondol a költő? Riportunk a Római Magyar
Akadémia UrbsArt fesztiváljáról.
A világ számos nagyvárosában képviselteti magát a magyar kultúra.
Nincsen ez másképpen Rómában sem, ahol 1927 óta működik a Római Magyar
Akadémia. A Tevere partján fekvő Via Giulián minden turistának érdemes végigsétálni, a magyaroknak azonban szinte kötelező.
Az utcán három, Borromini keze nyomát viselő gyönyörű palota áll, köztük
a Palazzo Falconieri, ami közel száz éve a római magyarok bázisául
szolgál.
A hatalmas, dísztermekkel tarkított épület története az antik időkre
nyúlik vissza, mai formáját főképpen egy 1600-as, majd egy 1800-as
években végzett átépítésnek köszönheti. Az első nagy renoválást a kor
egyik legnagyobb építésze, Francesco Borromini végezte: ekkor bővült az
épület három ablaksorral, egy koronázópárkánnyal és számos lenyűgöző
stukkóval. Az épület tetején található, méltán híres loggia is ekkor
készült. Az azóta is impozáns Palota 1927 óta a magyar állam tulajdonát
képezi, így kínálva párját ritkító lehetőséget számos magyar művésznek
és tudósnak megismerni az Örök Várost.
„Most is egy kis kávéházban ülök – a kávé olcsó és kitűnő! –, s a lélek halhatatlanságán tűnődőm.”
(Pilinszky Rómában)
Jelenleg a Balassi Intézet részeként működő Akadémia vezetéséért Puskás István felel. Az igazgatóval az UrbsArt fesztivál egy szombati napján az éppen futó projektről kezdünk beszélgetni, a szó azonban hamar a múltra terelődik. Az intézet vezetője kiemeli: bármibe is kezd az ember egy ilyen helyen, nem szabad szem elől tévesztenie, hogy az elmúlt 91 évben milyen magyar képzőművészek, írók, tudósemberek éltek e falak között. Nem felejthetjük el, hogy itt tanult a ’30-as és ’40-es évek színe java, köztük Kodály Zoltán, Szerb Antal, Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes és Pilinszky János, ahogyan a Római Iskola néven elhíresült képzőművészeti mozgalomra is – melyben részt vett Aba Novák Vilmos, Kontuly Béla és Molnár C. Pál – emlékeznünk érdemes.
„Ez a múlt velünk van, mindent átsző, ami itt történik”– hangsúlyozza az igazgató.
Az Akadémia falai közt ma is zajlik az élet. Az általunk látogatott
UrbsArt fesztivál története például csupán tavalyra nyúlik vissza: ezzel
a rendezvénnyel ajándékozta meg a magyar állam az akkor 2770 éves
várost (ez a programsorozat címében is visszaköszön; Urbs Róma latin
neve). „Egy igazi urbánus, fiatalos, kortárs kultúrát bemutató
fesztivált szerettünk volna ajándékul adni a városnak, ami minden mai
nagyváros bölcsője, és ahol megszületett a nyugati kultúra” – emlékszik
vissza Puskás István.
Mint megtudom, a mai fesztivál a tavalyi rendezvénysorozathoz képest is
egy minőségi ugrás: idén 14 országból csaknem 40 művész lép fel
mindössze három hétvége alatt. A szombati rendezvényen többek közt Soós
Gergely, Tóth Kinga és Szilágyi Rudolf munkásságával is
megismerkedhetett a római közönség.
Az előadók pedig valóban nagyvárosi, fiatalos produktumokkal jelentkeztek:
láthattuk a Bakonyt megjelenni krétacsíkok formájában az Akadémia
udvarán, később a díszteremben hallhattuk, hogyan szól egy ruhaszárító
segítségét is igénybe vevő akusztikus performansz, sötétedés után pedig
egy saját ruháit égető előadó műsorával találkozhattunk.
A hazai fellépők mellett – a magyar V4 elnökség jegyében – visegrádi
országokból érkező kísérleti zenei koncertre is sor került, míg az
Akadémia galériájában Giuseppe Garrera magángyűjteményének konkrét
költészetet darabjaival, köztük magyar alkotásokkal ismerkedhettek a
látogatók. A kiállításnak hála az olasz közönség a közelmúlt magyar
művészetének egy érdekes darabját ismerhette meg olasz és nemzetközi
kontextusban. Mindezen idő alatt a magyar látogatók is találkozhattak
újdonságokkal: az emeleten például a kortárs olasz irodalomba nyerhettek
bepillantást Carlo Bordini és Mariangela Guatteri költők felolvasásának
hála.
„Fejtsük meg a költők titkait? Ám fejtsük. Lehetnek köztük hallatlan érdekesek”
(Nemes Nagy Ágnes)
Az eseményen nem árultak zsákbamacskát: már a nyitóperformansz során kiderült, hogynem klasszikus, mindenki által ismert művészeti produktumokra számíthattunk.
Erről árulkodott maga a tér is: a Falconieri Palota belső udvarán
például – néhány babzsák és fotel között – helyett kapott egy telefonját
néző (szelfiző?), hatalmas, rózsaszín szobor is.
Az első magyar performanszban e mellett láthattuk dolgozni Soós
Gergelyt, aki a Bakony 3D-s látképét igyekezett krétával felfesteni a
Palota udvarának kövére. „Az volt a cél, hogy egy kis Bakony-feelinget
hozzak ide és azt gondolom, ez sikerült” – mondja előadásáról a művész.
Hozzáteszi: csodálatos volt Rómában fellépni és reméli, hogy az, aki
most hallott róla először is gazdagodott valamivel. Ezután saját római
élményeiről mesél, valamint arról, hogy ha ilyen lehetősége adódott,
igyekszik minél többet kihozni a helyzetből: úgy tervezi, a következő
napon egy friss anyagot is rögzítenek a Palota tetején.
Gergely fellépése után az Akadémia emeletén felolvasások és további
performanszok kezdődtek. A magyar művészekre koncentrálva – a közönséget
némileg sokkoló műsort követően – Tóth Kingával kezdek beszélgetni. Az
előadó performansza több elemből épült fel: egy lesötétített teremben
vetítéseket láthattunk, melyeket a művész akusztikus elemekkel bővített.
„Nem beszélek olaszul, így valami olyat szerettem volna adni a
közönségnek, ami áthidalja a nyelvi, kulturális különbségeket. Remélem,
nem vágta ki nagyon a biztosítékot” – osztja meg Kinga. Hozzáteszi: ő a
maga részéről remekül érezte magát és úgy látta, a közönség is értékelte
az előadást.
A Falconieri Palota említése ebből a beszélgetésből sem maradhatott ki: a fellépő kérdés nélkül kiemeli a kiváló akusztikát és a folyamatosan inspiráló közeget.
„Életemben először vagyok Olaszországban, teljesen lenyűgöz. Igyekeztem
is az elmúlt négy nap tapasztalatait beleépíteni az előadásba, főként
helyi tárgyak használatával” – mondja, utalva az performanszban szerepet
kapó ruhaszárítóra.
-------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 5 órája új blogbejegyzést írt: Róma restaurált szökőkútjai megszépülve nyílnak meg a szentévre2024
Huszákné Vigh Gabriella 7 órája új blogbejegyzést írt: 130 éve született Szőnyi István: Szőnyi római évei kiállítás a Falconieri palotában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 8 órája új blogbejegyzést írt: Magyar Napok a Falconieri palotában: Nádudvar és Hajdúsámson bemutatkozik 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Olaszországi magyar katolikus közösségek találkozója Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Konferencia Rómában a Holokauszt 80. évfordulóján 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://nyugatifeny. hu/2024/11/28/vatikan-szent-...
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Magyar elnökség által rendezett békekoncert Rómában a Szent Ignác bazilikában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Rómában új múzeumi központot avattak a Via del Corso-n Marc Chagall remekművével 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Narancssárgába borult Városháza és múzeumok Rómában november 25 alkalmából 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Magyar kiállítás nyílt a római parlament alsóházában az uniós elnökség tiszteletére 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Street artos rendezvénnyel kezdődött Rómában az UrbsArt fesztivál
Utcai összművészet: UrbsArt fesztivál Rómában 2018
Konferencia és kiállítás 1956-ról Rómában
38 m hosszú magyar installáció Rómában az Angyalvárnál 2016