Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
4 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2019.12.02.
A Vatikáni Múzeumban van egy kiállítási tárgy, amely merőben elüt a díszes szarkofágok és mesterien faragott márványszobrok kavalkádjától: egy mozaikpadló, amely úgy néz ki, mintha tele lenne különféle szeméttel a faágaktól kezdve gyümölcsszárakon át az olívabogyómagokig.
Miért díszítette az ókori római elit a padlóját szeméttel?
Amikor az ember először tekint le a mozaikra, arra lesz figyelmes, hogy
mindenféle konyhai szemét éktelenkedik annak a felületén: szétszórt
dióhéjak, olajbogyómagok, csigaházak, gyümölcshéjak és elhullajtott
szőlőszárak. Ám ha közelebbről szemléljük e „szemetet”, láthatjuk, hogy
az élelmiszermaradékok természetesen nem valósak, hanem apró
kődarabokként csatlakoznak a padló felületéhez. Ez a trompe-l’oeil (szó
szerinti fordításban: szemet becsapó) művészet klasszikus darabja, amely
rendkívül finoman, háromdimenziós technikákkal vezeti félre a szemet. A
héjak csillognak, a gesztenye burka megelevenedik, a szőlőszár pedig
bársonyossá válik.
Hasonló díszítésű volt a legtöbb triclinia, az ókori római elit
ebédlőjének padlózata, amelyen különféle kanapék sorakoztak, előttük
pedig az ételektől roskadozó asztalok kaptak helyet. A fenti képen
látható mozaikot az Aventinus (a hét domb egyike, amelyekre Róma épült)
oldalában épült egykori villa maradványai között fedezték fel.
Látható, hogy az egyes darabkák árnyéka nem egy irányba dől el, olyan
mintha olajlámpások sora világította volna meg őket. Ez a motívum
annyira meglepően általános, hogy még saját nevet is kapott: asarotos
oikos, amely görög nyelven annyit tesz: „nem kitakarított szoba”. Habár
már a görög alkotók is gyakran alkalmazták e díszítést, az utókorra csak
római másolatok maradtak, amelyek a görög kultúra iránti hódolat
jegyében készültek. De vajon miért ölt bele egy tehetős római ennyi
pénzt, hogy az ebédlőjének padlója úgy nézzen ki, mintha a szolgák
lustaságukban hetek óta nem mutatták volna meg neki a seprűt?
Mindez egy ravasz státusszimbólum volt. Valóban hulladékokat ábrázolt,
ám a luxusnak számító termékek maradványait, úgy mint az osztriga, homár
vagy a tüskés bíborcsiga (Murex Brandaris) külső vázát, amely a híres
türoszi bíborszín forrása volt, és csak a tehetős római családok
engedhették meg maguknak, hogy ilyen színű kelméket hordjanak. Láthatunk
még a padlózaton másfajta kagylókat, amelyek távoli vidékekről
származnak vagy például eperfa maradványait Ázsiából, gyömbért Indiából,
fügéket a Közel-Keletről. Az egész Római Birodalom luxusszemete köszön
vissza a padlóról.
A mozaik egy különlegesen pazar ünnepre utal, amely ha valóban testet
öltött egykoron, illegálisnak minősült volna, ugyanis a római törvények
meghatározták, hogy egy házigazda mennyit költhet egy lakomára és milyen
ételeket vonultathat fel. A Kr. e. 182-ben elfogadott Lex orchia
korlátozta az egyszerre meghívott vendégek számát, a későbbi
kiegészítések pedig azt is megszabták, mit lehet felszolgálni az
asztalon. Például hizlalt szárnyasokat, rákféléket vagy kocaemlőt (a
rómaiak egyik fő ínyencségét) tilos volt. Azonban az ebből az időszakból
származó egyes beszámolók alapján a házigazdák gyakorta szegték meg a
törvényt, és a tiltott finomságokat is rezervírozták vendégeiknek.
Végülis mivel lehetne jobban lenyűgözni a meghívottakat, mint egy kis
törvénytelen lakomával?
Érdekesség, hogy a művészettörténészek egy másik motívumot is kötöttek a
római étkezési hagyományoknak, mégpedig a „memento morit”, vagyis a
halálra történő emlékeztetést. A halálra történő, humoros kis utalások a
korabeli lakomák elengedhetetlen részei voltak. Olykor apró bronz
csontvázat (larva convivalis) is behoztak az asztalokhoz egyfajta
szórakoztató kellékként. A rómaiak úgy vélték, bármely étkezés lehet az
utolsó, ezért mindegyiket érdemes maximálisan kiélvezni.
-----------------------------------------------------------------------
https://mult-kor.hu/miert-diszitette-az-okori-romai-elit-a-padlojat-szemettel-20191127
http://www.museivaticani.va/content/museivaticani/en/collezioni/musei/museo-gregoriano-profano/Mosaico-dell-asarotos-oikos.html
http://romapedia.blogspot.com/2014/06/vatican-museums-gregorian-profane_27.html
http://www.davidmacchi.com/tourguide/Museo_Gregoriano_Profano_files/Media/IMG_1018/IMG_1018.jpg?disposition=download
--------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 15 perce új blogbejegyzést írt: Másfél ezer zarándok érkezett Magyarországról Rómába 2024
Huszákné Vigh Gabriella 13 órája új blogbejegyzést írt: Éjszaka is látogatható Rómában a Via Appián a művészi megvilágítást kapott Villa di Massenzio 2024
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Szállodafoglalási roham indult 2025-re Rómában, nyomós oka van 2024
Huszákné Vigh Gabriella 18 órája új blogbejegyzést írt: A Római Magyar Akadémia néhány áprilisi eseménye 2024
Huszákné Vigh Gabriella 22 órája új blogbejegyzést írt: Rómában a III. Jazz Idea Fesztiválon nagy sikert aratott Lakatos Ágnes és Csuhaj-Barna Tibor 2024
Huszákné Vigh Gabriella 23 órája új blogbejegyzést írt: Ferenczi Bónis Orsolya beszélget Kajtor Domonkos jezsuita szerzetessel 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) vatikán fórumtémában:
https://katolikus.tv/
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Boldog 2777. születésnapot, Róma! 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Ferenc pápa a Pápai Történettudományi Bizottság tagjait fogadta a Vatikánban 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. com/maps/@47.5144916,19....
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Meghalt Antonio Paolucci, a Vatikáni Múzeum egykori igazgatója 2024
40 éves a Vatikáni Múzeum támogatói köre 2023
Szent Péter bárkájának életnagyságú másolata várja a látogatókat a Vatikáni Múzeumokban, a bejáratnál 2023
A Vatikáni múzeumok megnyitotta az eddig elzárt Hölgyek termét Antonio Canova 200. évfordulójának tiszteletére 2023