Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
4 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2019.12.02.
A Vatikáni Múzeumban van egy kiállítási tárgy, amely merőben elüt a díszes szarkofágok és mesterien faragott márványszobrok kavalkádjától: egy mozaikpadló, amely úgy néz ki, mintha tele lenne különféle szeméttel a faágaktól kezdve gyümölcsszárakon át az olívabogyómagokig.
Miért díszítette az ókori római elit a padlóját szeméttel?
Amikor az ember először tekint le a mozaikra, arra lesz figyelmes, hogy
mindenféle konyhai szemét éktelenkedik annak a felületén: szétszórt
dióhéjak, olajbogyómagok, csigaházak, gyümölcshéjak és elhullajtott
szőlőszárak. Ám ha közelebbről szemléljük e „szemetet”, láthatjuk, hogy
az élelmiszermaradékok természetesen nem valósak, hanem apró
kődarabokként csatlakoznak a padló felületéhez. Ez a trompe-l’oeil (szó
szerinti fordításban: szemet becsapó) művészet klasszikus darabja, amely
rendkívül finoman, háromdimenziós technikákkal vezeti félre a szemet. A
héjak csillognak, a gesztenye burka megelevenedik, a szőlőszár pedig
bársonyossá válik.
Hasonló díszítésű volt a legtöbb triclinia, az ókori római elit
ebédlőjének padlózata, amelyen különféle kanapék sorakoztak, előttük
pedig az ételektől roskadozó asztalok kaptak helyet. A fenti képen
látható mozaikot az Aventinus (a hét domb egyike, amelyekre Róma épült)
oldalában épült egykori villa maradványai között fedezték fel.
Látható, hogy az egyes darabkák árnyéka nem egy irányba dől el, olyan
mintha olajlámpások sora világította volna meg őket. Ez a motívum
annyira meglepően általános, hogy még saját nevet is kapott: asarotos
oikos, amely görög nyelven annyit tesz: „nem kitakarított szoba”. Habár
már a görög alkotók is gyakran alkalmazták e díszítést, az utókorra csak
római másolatok maradtak, amelyek a görög kultúra iránti hódolat
jegyében készültek. De vajon miért ölt bele egy tehetős római ennyi
pénzt, hogy az ebédlőjének padlója úgy nézzen ki, mintha a szolgák
lustaságukban hetek óta nem mutatták volna meg neki a seprűt?
Mindez egy ravasz státusszimbólum volt. Valóban hulladékokat ábrázolt,
ám a luxusnak számító termékek maradványait, úgy mint az osztriga, homár
vagy a tüskés bíborcsiga (Murex Brandaris) külső vázát, amely a híres
türoszi bíborszín forrása volt, és csak a tehetős római családok
engedhették meg maguknak, hogy ilyen színű kelméket hordjanak. Láthatunk
még a padlózaton másfajta kagylókat, amelyek távoli vidékekről
származnak vagy például eperfa maradványait Ázsiából, gyömbért Indiából,
fügéket a Közel-Keletről. Az egész Római Birodalom luxusszemete köszön
vissza a padlóról.
A mozaik egy különlegesen pazar ünnepre utal, amely ha valóban testet
öltött egykoron, illegálisnak minősült volna, ugyanis a római törvények
meghatározták, hogy egy házigazda mennyit költhet egy lakomára és milyen
ételeket vonultathat fel. A Kr. e. 182-ben elfogadott Lex orchia
korlátozta az egyszerre meghívott vendégek számát, a későbbi
kiegészítések pedig azt is megszabták, mit lehet felszolgálni az
asztalon. Például hizlalt szárnyasokat, rákféléket vagy kocaemlőt (a
rómaiak egyik fő ínyencségét) tilos volt. Azonban az ebből az időszakból
származó egyes beszámolók alapján a házigazdák gyakorta szegték meg a
törvényt, és a tiltott finomságokat is rezervírozták vendégeiknek.
Végülis mivel lehetne jobban lenyűgözni a meghívottakat, mint egy kis
törvénytelen lakomával?
Érdekesség, hogy a művészettörténészek egy másik motívumot is kötöttek a
római étkezési hagyományoknak, mégpedig a „memento morit”, vagyis a
halálra történő emlékeztetést. A halálra történő, humoros kis utalások a
korabeli lakomák elengedhetetlen részei voltak. Olykor apró bronz
csontvázat (larva convivalis) is behoztak az asztalokhoz egyfajta
szórakoztató kellékként. A rómaiak úgy vélték, bármely étkezés lehet az
utolsó, ezért mindegyiket érdemes maximálisan kiélvezni.
-----------------------------------------------------------------------
https://mult-kor.hu/miert-diszitette-az-okori-romai-elit-a-padlojat-szemettel-20191127
http://www.museivaticani.va/content/museivaticani/en/collezioni/musei/museo-gregoriano-profano/Mosaico-dell-asarotos-oikos.html
http://romapedia.blogspot.com/2014/06/vatican-museums-gregorian-profane_27.html
http://www.davidmacchi.com/tourguide/Museo_Gregoriano_Profano_files/Media/IMG_1018/IMG_1018.jpg?disposition=download
--------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 órája a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 8 órája új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 17 órája új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Vatikáni múzeumok Hölgyek termének mennyezete 2024
A Vatikáni Múzeumokban újra eredetiben látható a híres ókori Apolló szobor 2024
Vatikáni múzeumok röviden képekkel 2.rész 2024
Vatikáni múzeumok röviden képekkel 1. rész 2024