Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Villa Giulia falai között kihirdették Olaszország legnívósabb irodalmi díjának, a Premio Streganak (Boszorkány-díj) nyertesét, amelyet Alessandro Piperno vihet haza.
Az Strega likőrről elnevezett, 1947-ben létrehozott elismerés kezdetektől fogva az egyik legrangosabb kitüntetésnek számít az olasz kulturális életben. Az elmúlt fél évszázadban olyan híres írókat találni a győztesek sorában, akik nemcsak az olasz, de a nemzetközi irodalmi áramlatoknak is neves képviselői. Cesare Pavese, Alberto Moravia, Primo Levi mellett mindenképp kiemelendő a Nobel-díjra jelölt Umberto Eco, illetve az idei Budapesti Nemzeközi Könyvfesztivál díszvendége, Claudio Magris .
„Tisztességes és kemény küzdelem volt. Nem gondoltam volna, hogy nyerhetek. Köszönöm Nektek és sok sikert kívánok a vetélytársaimnak'” - zárta le az estét Alessandro Piperno, miközben sokadszorra kortyolt bele a győzelmet jelentő boszorkány-likőrbe.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.litera.hu/hirek/alessandro_piperno_a_hatvanhatodik_boszorkany
http://www.evidenzialibri.it/vincitore-premio-strega-2012-e-classifica/
----------------------------------------------------------------------------------------------
A végső szavazatok:
1) Alessandro Piperno (Mondadori) 126 voti
2) Emanuele Trevi (Ponte alle Grazie) 124 voti
3) Gianrico Carofiglio (Rizzoli) 119 voti
4) Marcello Fois (Einaudi) 48 voti
5) Lorenza Ghinelli (Newton Compton) 16 voti
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://poesia.blog.rainews24.it/2012/07/06/premio-strega-2012-vince-alessandro-piperno/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A helyszín:
http://www.romeartlover.it/Vasi186.htm
http://www.stay.com/rome/museum/2965/museo-nazionale-etrusco-di-villa-giulia/
http://en.wikipedia.org/wiki/Villa_Giulia
-----------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Villa Giulia, a helyszín története
III.Gyula pápa egy évvel 1550-es pápává választása után elhatározta, hogy nyári palotát építtet a város kapuin kívül.
A tervek elkészítésével Vasarit, Vignolát és Bartoromeo Ammanatit bízta meg azzal, hogy Michelangelo ellenőrizze munkájukat. Öt éven belül pompás manierista épületet hoztak létre, melyben az építészet, a természet, a szökőkutak és a képzőművészeti alkotások harmonikusan illeszkedtek egymáshoz.
A pápa, aki rajongója volt az antikvitás kincseinek, személyesen figyelt a palota berendezésére, régiségeket vásárolt és növényeket, gyümölcsfákat hozatott. Noha a villa építésének története nem teljesen világos, a tervet ismételten módosították, valamint sok építész vett részt benne, annyi biztos, hogy Vignola lett III.Gyula pápa kedvenc építésze. Munkáját azzal kezdte, hogy kívül egyszerű és dísztelen épületet tervezett, a tridenti zsinat elveinek megfelelően, de a belső terek és szobák berendezése gazdag és fantáziadús - állja az összehasonlítást a dicsőséges múlttal.
III.Gyula pápa halála után a villa fosztogatók martaléka lett, majd évszázadokig mezőgazdasági szerszámok raktáraként használták.
1889 óta működik itt a Museo Nazionale Etrusco, egy hatalmas gyűjtemény a Latiumban, Umbriában és Toscanában talált etruszk leletekből.
A szinte fenyegetően szimpla homlokzat mögött, a diadalív formájú bejáraton túl két belső udvar van, egy nagy kerek területen, mindkettő alaprajza a négyszögletes és a félkörforma kombinációja. Egy könnyű loggia és fedett folyosó félkörívben a belső udvart, olyan, akár egy színházi díszlet, majd átvezet a második udvarra, az alacsonyabban fekvő Nymphaeumhoz (nimfák szentélyéhez), amelyet Ammanati tervezett. Az első udvar félköríve eredeti térhatást kölcsönöz a villa központi részének, melynek festett díszítését teljes egészében Federico és Taddeo Zuccari készítette.
--------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nymphaeum
A híres Nymphaeum - süllyesztett belső udvar köré épült kétszintes épület - bejárata egy oszlopos csarnok. Egykor szobrok álltak a fülkékben, de ma már csak Arno és Tiberis fekvő istenei láthatók.
Az alacsonyabban fekvő Nymphaeumot balusztrád veszi körül, kariatidák támasztják alá.
A loggián grották és egy fontana segreta (titkos szökőkút) van; III.Gyula az Aqua Virgo néven ismert vízvezetéket leágaztatta, hogy ezt a szökőkutat is táplálja.
noha a villából a díszítések nagy részét - a finoman cizellált fémrátéteket, aranyat, a stukkókat és a régi szobrokat - elrabolták, még a mai néző számára is lenyűgöző látványosság.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Az udvari loggia
Az első udvar mennyezetfestményei a legszebbek: ezeket Pietro Venale készítette. Zöld indák fedik a dongaboltozat egészét, puttók és madarak játszadoznak köztük, mintha a loggia kerti lugas lenne. A falakat a féloszlopok tagolják téglalap alakú mezőkre: díszítésükben groteszk és mitológiai alakok dominálnak.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Puskás István saját élménye a díjkiosztón 2014
2014.08.31.
Olaszországban járva, szinte minden bárban, ha kávézás közben a hátsó polcra vetjük tekintetünket, nap mint nap megtapasztalhatjuk, hogy boszorkányok mégpedig vannak – nem túl erős élc, de az ország egyik legelterjedtebb likőrje a Strega, azaz “boszorkány” névre hallgat. A Strega nem csak ekként szerves része a talján életnek, de azáltal is, hogy immár hatvannyolc éve a legnevesebb olasz irodalmi díj névadó szponzora.
A Premio Strega minden túlzás nélkül igazi kulturális intézmény, referenciapont; fontosságáról csak annyit, hogy a minden év első csütörtökén megrendezett végső szavazást és díjkiosztót az állami televízió élőben közvetíti. Az esemény a nyári szezon egyik legfontosabb kulturális programja a városban, kötelezően megjelenik a krémek krémje, nem csak entellektuellek és írók, de tévés és más celebek, politikusok, arisztokraták is ott nyüzsögnek a Villa Giulia nimfeumában felállított színpad, asztalok és persze a büfépult körül.
Jómagamnak is volt egyszer szerencsém részt venni, ami nem csak azért marad emlékezetes élmény, mert találkozhattam olyan számomra kedves és becsült szerzőkkel, mint Melania Mazzucco vagy az idei Strega-nyertes Francesco Piccolo, de azrt is, mert volt alkalmam legalább egy este erejéig belelátni a római dolce vita, az alta societá életébe. Megnyugtató volt megélni, hogy bizony a mi asztalunkról is lenyúlta a szomszéd csapat a szponzor ajándékát, a kis féldekás Stregát, de igazi élmény volt tolongani a svédasztal körül is, ahol legalább akkora volt a marakodás az ételért-italért, mint egy jobbfajta hazai fársángi bálon. Az úri közönség mindenütt úri közönség, na!
Legalább ilyen izgalmas tapasztalat volt pár évvel később az előválogatóra is ellátogatnom. Kedves római barátomnak hála, aki tagja egy olyan Accademiának, amelynek jogosultsága van művet ajánlani és szavazni, a modern olasz irodalom egyik kultikus terét, egy igazi emlékezethelyet is megláthattam, ugyanis a végszavazásra küldött öt mű kiválasztása Maria Bellonci egykori római lakásában, a díjat kezelő Bellonci Alapítvány székhelyén tartják, ott, ahol 1944. óta rendszeresen összejött, összejön az Amici della Domenica nevű irodalmi szalon társasága. E szalonból nőtt ki-fel a Premio Strega, s mindmáig ők döntik el a végső szavazáson, melyik mű is tartatik az év legkiemelkedőbb prózakötetének.
Míg a III. Gyula által alapított Villa Giulia – ma Etruszk múzeum – bárki által látogatható, e szentélybe csak az olasz irodalmi élet kiválasztottjai, a legbelsőbb kör, juthatnak be a mind a mai napig az írónő bútoraival berendezett lakásba, ücsöröghetnek Moravia foteljában, kávézhatnak, borozhatnak abban a szalonban, azon a teraszon, ahol a Huszadik század második felének legkitűnőbb szerzői, legismertebb értelmiségiei és politikusai nyüzsögtek az elmúlt több mint fél évszázadban (hogy a fürdőszobáról már ne is beszéljünk). Nem gyenge fless, amikor a lépcsőházban, akár egy jobbfajta házibuliban, dohányzó írófejdelmek között araszol be az ember a lakásba, ott szót vált Tiziano Scarpával, akitől legott megkapja a Stabat Mater című (akkor) friss kötetet, hogy aztán pár héttel később pont az vigye el az első díjat.
S ha már díj, díjazottak, mint minden ilyen esetben, az is megér pár szót, hogy milyen érdekesen alakul a kortársak, s akár a közeli utókor ítélete, azaz kik kaptak, s még inkább, hogy kik nem kaptak elismerést. A Premio Strega listája természetesen igen tekintélyes, szerepelnek rajta olyan kétség kívül nem csak olasz irodalmi sikerek, mint Umberto Eco gigamega bestsellere, a Rózsa neve (1981) vagy Tommasi di Lampedusa Párduca (1959), de a díjazottak között vannak olyan itthon is ismert nevek, mint a kortárs irodalom immár nálunk is több kötettel reprezentált fenegyereke, Niccolo Ammaniti, vagy a klasszikusok közül Primo Levi, Alberto Moravia,, Mario Soldati, Cesare Pavese, Claudio Magris, Dacia Maraini, Elsa Morante vagy Maria Bellonci. (Nem véletlenül emelem ki a hölgyeket, eddig tizen kapták meg a nagy presztizsű elismerést.) És aztán persze ott vannak azok, akik nem kaptak díjat: Italo Calvino és Pier Paolo Pasolini hiánya igencsak feltűnő. Nem mintha egy díj döntene a kánonról, hozzátenne akármit is egy mű értékességéhez, érdekességéhez, de akkor is felhúzza az ember a szemöldökét, hogy kivált Calvino miért nem tudott egy munkájával sem többségi szavazatot hódítani, Pasolini vitatott életművénél még érthető is, hogy a nagy provokátor nem tudott konszernzusos ítéletet szerezni magának.
Egyébként a díjazottak listáját más szemszögből végigfutva, az is kitűnik, hogy távolról sem nevezhető akármilyen vonalasnak, szekértáborosnak a díj, a legkülönbözőbb szövegek, attitűdök, ízlések, világnézetek, stílusok vívták ki ezidáig az elismerést meguknak. Ebben bizonyára szerepet játszik a jelölési mechanizmus is, hiszen első körben négyszáz személy illetve szervezet (köztük akár középiskolák is!) mondhatják el véleményüket arról, melyik szöveget tartják a legkülönbnek az elmúlt egy év terméséből. Akkor kerül versenybe egy kötet, ha leglaább ketten ajánlják, aztán ebből kerül kiválasztásra a Bellonci-lakásban a legjobb öt, amiről aztán a Vasárnapi Barátok szavaznak.
Idén július 4-én tehát Francesco Piccolo regénye, az Il desiderio di essere come tutti (Olyannak lenni, mint mindenki más) kapta a legtöbb szavazatot, mindössze öttel többet, mint a második helyen befutó Antonio Scurati regény, a Padre infedele (Hűtlen apa). Scruati egyébként a díj talán legnagyobb vesztese eddig, 2009-ben mindössze egy szavazattal maradt le Tiziano Scarpától. Piccolo regénye épp negyven évvel ezelőtt indul, 1974. Június 22-én, amikor egy focimeccsen a narrator megtér a kommunizmus ideológiájához. A nyilván életrajzi élményekből erősen táplálkozó bildungsroman egyszerre egy ember, a narrator fejlődésének regénye s az elúlt negyven év Olaszországának emlékké rögzítése a Piccolótól és a veretes olasz irodalomtól megszokott önirónikus, ám némi pátosztól és magyar ízlés szerint érzelmességtől sem mentes stílben. Nem csak a regény, hanem épp a díj maga mutatja meg, hogy mekkora gondot jelent a mai Olaszországnak identitásának újradefiniálása, az önmegértés, amelynek egyik, ha nem legfontosabb terepe, a saját és itt és most releváns múlt megalkotása, elbeszélése.
A múltat vizslató tekintet, mint korábbi bejegyzésekben már láttuk, ennél messzebbre is pásztázhat, épp ezért vettem én előre az olvasásban az egyébként ugyancsak a legjobb ötbe jutó Antonella Cilento-regényt, a Lisario ovvero il piacere infinito delle donne (Lisario, avagy a hölgyek végtelen öröme) című történelmi regényt (vagy mit), amely a XVII. századi Nápolyban utazgat, ráadásul egy igazi női hangon előadott sztoriban építi újra Európa akkori egyik legfontosabb kulturális központjának egyszerre csillogó és koszos-bűzös világát. Cilento semi igazán eredetit nem ötlött ki, hisz nagy elődei, mint épp az imént emlegetett Dacia Maraini (La lunga vita di Marianna Ucria, Marianna Ucria hosszú élete) vagy Maria Bellonci (Rinascimento intimo, Intim reneszánsz; mindkét mű olvasható magyarul is) már megalkották a ‘történelem és a nő’ - tematika modellértékű darabjait, a Nápoly-nők témáról pedig e blogon is esett már szó. Ám én a barokk Nápoly miatt vetettem rá magam a könyvre, s egyelőre nem bantam meg. (itt jön az ígéret arról, hogy még visszatérek hozzá e blogon). A muszájság abból adódik, hogy most különösen érdekel a nemzeti és helyi identitás újrafelépítésének munkája a mai olasz irodalomban, a Cilento szövege amellett, hogy persze igazi gender-csemege (a nők végtelen öröme!!!), ezen diskurzusnak is a részese.
--------------------------------------------------------------------------
http://olaszirodalom.blog.hu/2014/07/15/boszorkanyos_irodalom
----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://www.comune.roma. it/web/it/notizia/120-anni-della-...
Huszákné Vigh Gabriella 4 órája új blogbejegyzést írt: P. Vértesaljai László: Átléptem a Szent Kapun 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 órája új blogbejegyzést írt: A karácsonyi ebéd, amely megnyitja a Sant'Egidio közösség reményét 2024
Huszákné Vigh Gabriella 7 órája új blogbejegyzést írt: P. Vértesaljai László: Átadták a zarándokfolyosót, mely az Angyalhídtól vezet a Szent Péter térig 2024
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Tiscali
Huszákné Vigh Gabriella 16 órája új blogbejegyzést írt: Ferenc pápa megnyitotta a Szent Péter bazilika Szent Kapuját 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Átadták a Szent Péter térre vezető zarándokút indítóállomását és az aluljárót 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Új szabályozások a Trevi kútnál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Milvius hídi csatára kulturális előadással emlékeztek 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A Trevi kút a restaurálás után új látogatási módokkal nyílik...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Különleges hangulatot áraszt a Villa Poniatowski Rómában
Etruszk múzeum hálózat bővítése új kiállításokkal
Rómában Etruszk Fesztivált is tartanak az Európai Örökség Napokon 2023
Az etruszk házaspár szarkofágja Rómában marad