Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2022.05.10.
A Dante univerzuma című tárlat 50 kortárs magyar képzőművész alkotásával állít emléket a költőóriásnak. Először tavaly ősszel Dunaszerdahelyen mutatták be az anyagot, majd ezt követően decemberben Szentendrén, a MANK Galériában láthatták az érdeklődők. Idén Szeged után februárban a budapesti Olasz Intézetben, és most Rómában, a Collegium Hungaricum di Roma székhelyén, a Falconieri palotában folytatódik a bemutatások sora.
A kiállítást kísérő katalógus különlegessége, hogy a művészek nemcsak vizuális művészeti alkotásaikkal vannak jelen, hanem mindenki egy-egy hosszabb-rövidebb szöveggel is képviselteti magát a kiadványban. Ezek az írások olykor a művészek saját alkotásaira reflektálnak, máskor Dantéhoz és a Commediához való viszonyukra vagy Dante koráról alkotott elképzeléseikre vonatkoznak. Néhányan idéznek is az Isteni színjátékból, s vannak, akik költői nyelvezettel fogalmazzák meg a témához kapcsolódó, a jelent a múlttal összekötő gondolataikat.
A tárlat kurátora Sárkány Győző grafikus, Érdemes Művész, a MAOE alelnöke, és Dr. Nátyi Róbert művészettörténész, azt SZTE BBMK dékánja, a REÖK vezető kurátora.
700 éve, szeptember 14-én hunyt el az Isteni színjáték szerzője, Dante Alighieri. Életének 56 évében számos költeményt, politikai-filozófiai traktátust vetett papírra. Egymaga honosította meg a művészi anyanyelvű írásbeliséget, létrehozta az addig nem létezett irodalmi nyelvet előbb közvetlen hazájában, Toszkánában, melynek nyomán egész Itáliát és Európát bejárta az eszme.
A tudós költő főműve, a három részes Isteni Színjáték a lélek megtisztulásának útja az eltévelyedett életből Poklon, Purgatóriumon és Paradicsomon keresztül az üdvözülésig. Egyszerre keresztény és humanista remekmű, spirituális, politikai, filozófiai és morális allegória, amely a mai napig friss, gazdag ihletforrást jelent az utókor művészei számára.
A világhírű költő halálának 700. évfordulóján nemzetközi tudományos találkozókon túl zene- és képzőművészeti programokkal emlékeznek a költőóriás örökségére.
Kiállító művészek
Aknay János, Aranyi Sándor, Ázbej Kristóf, Baksai József, Baky Péter, Bereznai Péter, Budaházi Tibor, Dréher János, Drozsnyik István, Erdős János, F. Farkas Tamás, Fürjesi Csaba, Guti J. Soma, Henn László András, Hérics Nándor, Hús Zoltán, ifj. Durkó Zsolt, Kalmár János, Kelemen Dénes Lehel, Kovács Péter Balázs, Lencsés Ida, Luzsicza Lajos Árpád, Magyar Gábor, Matzon Ákos, Mayer Berta, Nagámi, Olajos György, Olescher Tamás, Ördög Noémi (Naomi Devil), Pirk László, Pistyur Imre, Puha Ferenc, Rényi Krisztina, Részegh Botond, Sárkány Győző, Sárkány Roland, Sejben Lajos, Serényi H. Zsigmond, Székács Zoltán, Szepessy Béla, Tamus István, Tóth Pitya István, Tuzson-Berczeli Péter, Varga-Amár László, Vásárhelyi Antal, Végh András, Verebes György, Verebics Katalin, Veszeli Lajos, Wrobel Péter.
Ázbej Kristóf a kaleidoszkópok szimmetrikus forgásának rendszerében találta meg üzenetének tálalását. A virágszirmok felülnézeti pózában helyezi el a történéseket. Mindenből nyolc van, a lángoló szívekből, koszosan fekete ördögökből, áldó karokból, összehajló, békés angyalokból és középen az egyenlő szárú kereszt jelzi: a teremtő isteni bölcsesség jár át mindent. Fürjesi Csaba képén korunk történései, napi aktualitások láthatók. Jönnek férfi-alakok, vándorlók egy bejárat felé, a néző rácson át láthatja őket. Barna és sötétszürke a kép színösszeállítása: nincs derű, csak kétségek, ki mikor, melyik oldalán van a rácsnak. Ördög Noémi (Naomi Devil) teátrális képén a 35 éves főhős egy bűnökkel teli erdőbe ér, ahol szembetalálkozik a párduccal /testi örömök/, egy farkassal /kapzsiság/ és az oroszlánnal /erőszak/. Amennyiben ettől a három negatív tulajdonságtól megszabadul Beatrice, akkor az erény dombjára jut. Azt olvashatjuk ki Pistyur Imre különös plasztikai figuráját szemlélve, hogy az ember tele van félelemmel és szorongással. Különösen akkor, ha a Pokol kapujában áll. Madárfejű, gnóm figuráját szándékolt aránytalansággal mintázta meg. A reneszánsz világát és az ősi észak-afrikai tájat eggyé olvasztva jeleníti meg Verebics Katalin a Poklot. Megtalálni véli az inferno parafrázisát egy nyugat-egyiptomi sivatagban. Azt vallja, az által megfestett képhez Botticelli dantei poklot ábrázoló műve adta a szellemi, vizuális muníciót.
A többi alkotó is tartja az évtizedek során rá jellemző színvonalat. Kérdés, hogy mi lenne, ha a több ezer MAOE tag közül másik ötven kapott volna felkérést. Úgy ítélem meg, a most kiállítók az élmezőnyt jelentik a hazai kortársak közül. A Kossuth-díjas Aknay János keresztény épületet, templomot idéz meg geometrikus felfogású akril képén. Misztikus világosság sejlik fel a sötét mező mögött Aranyi Sándor fényfestményén. A dantei pokolban szenvedhet Baksai József figurája, de van remény, mert kezében világít a fénykard. Baky Péter mozgalmas, kavargó kollázsán az Isteni színjáték íróját örökítette meg. Redukált, mértani formákkal és éjfekete színekkel hozott létre kompozíciót Bereznai Péter. A valamikori római ösztöndíjas Budaházi Tibor visszamegy az időben és régi, elroncsolt plakátok, rajzolatok képét teszi vászonra. Dante Ravennában elrejtett sírja adott témát Dreher János rusztikus felületű művének. Illusztratív felfogású Drozsnyik István alkotása, melyen az ördög megkísérti Beatricét. Erdős János a Pokol kozmikus ködét ábrázolja egyedi látomásával. Ma is egy új reneszánsznak vagyunk tanúi, véli szerkezetes képét a néző elé táró F. Farkas Tamás. Erkölcsi válság idején nem lehet semlegesnek maradni, mert az a magatartás vezet a Pokol kapujához, idézi alkotásával Guti J. Soma. Ugyancsak az út foglalkoztatta Henn László Andrást, amikor kollázsát komponálta. Az éjszakai tévelygés alakjai, mint útkeresők tűnnek fel Hérics Nándor LED képén. A száműzött költő szenvedését és megdicsőülését konstruálta műalkotássá Hús Zoltán. Egyedi technikával elmélkedik a színjátékról mint alapműről Ifj. Durkó Zsolt. Beatrice portréját formázta plasztikába finom érzékenységgel Kalmár János. A sötét erdőben című első ének hatására ragadott ecsetet Kelemen Dénes Lehel színekben gazdag képével, így mutatva rá a vélt igaz útra. Saját korunk lelki rezdüléseit festette meg párolgó fényeket festve akrilképén Kovács Péter Balázs. A Pokol tornácának bűzös leheletét szinte kiérezni Lencsés Ida nyomasztó hangulatot árasztó képéről. Luzsicza Lajos Árpád égbetörő létráira néz fel Dante, mert fölötte repül szürreális látomásként Beatrice. Magyar Gábor a szimbólumok nyelvével szól a transzcendens szférában lévő kapuról, lélekről, Istenről. Matzon Ákos a színjáték összetettségét, gazdagságát szubjektív hangulatú struktúrában képzelte el. Dante univerzumának rejtett tereit illusztrálta eleven vásznán Mayer Berta. Nagami fekete kockája azt kívánja jelképezni, hogy „A Mennyország és a Pokol közötti út ugyanolyan hosszú.”
Lüktető felületű triptichonnal fejezi ki gondolatait az időtlenül egymásba kapaszkodó verssorok ihletésében Olajos György. Az időközben elhunyt Olescher Tamás beadott képének kiállítási kontextusát már nem érhette meg. Pirk László a kút és a fekete mélybe vezető lépcső ábrázolásával irányítja a néző gondolkodását. Az öregedés nem szépen lassan zajlik, hanem egy zuhanás a vége. „Eliramlik az élet…”. Ennek képi megfogalmazását látjuk Puha Ferenctől. A szálkás éjjelt derengő napfény reménye élteti, érezteti velünk Rényi Krisztina fotógrafikájával. Amikor a bűntudat és a hiábavalóság találkozik a közömbösséggel, ilyenkor a negatív érzéseinket mutatjuk ki – sugallja Részegh Botond alkotása. A kiállítás címét Sárkány Győző egyik művéről kapta. Most egy másik munkája szerepel a tárlaton ennek a sorozatnak a részeként. Ezen a patakban folyó víz, mint ősi elem és a művészi gondolat kap unikális megjelenítést. A klasszikus rézkarcok stílusában és mértéktartó eleganciával vetette papírra Sárkány Roland Dante arcképét. A művészkönyv object műfajában találta meg az adekvát formát a színjáték misztériumának kifejezésére Sejben Lajos. A tiszta, derűs és igazságos világot emeli ki vonalhálóival Serényi H. Zsigmond a trilógiából. Ha a Pokol feketével, a Mennyország világos színekkel, akkor a Purgatórium többnyire barnával van, valós történéseink összemosására hívja fel figyelmünket linómetszetén. Tamus István is a linó műfajában fogalmazta meg mondandóját az emberi kapcsolatok problematikájáról. Ironikus és egyszerre ünnepélyes Tóth Pitya István vegyes technikával készült munkája. Tuzson-Berczeli Péter a tudás megfejthetetlennek tűnő rejtélyét állítja művészi üzenete központjába. A Dante-portrék sorából kiemelkedik Varga-Amár László nagyhatású műve, mert a folyamatosan növekvő arcél ábrázolásával, monumentálissá teszi a vászonképet. A dantei mű feszességét mintázza a búgócsiga forgását idézve Vásárhelyi Antal. Végh András a szépségen túli földi-égi utazásra hívja a nézőt elképzelve a másvilág tartományait. Verebes György kézfogást ábrázoló olajképe arról szól, miként vezeti Dante versfolyama az emberek gondolkodását, életvezetését. Triptichon formában jeleníti meg a színjáték képeit Veszeli Lajos. Azt vallja képével Wrobel Péter, hogy a mozgó és mozdulatlan egységben van egymással, és ez mindenre igaz, ettől keserédes a Divina Comedia.
A műveket a római érdeklődők április 28 - június 9. között láthatják.
Nagyon köszönjük Várhelyi Klárának a megnyitón készült római fotóit.
---------------------------------------------------------------------------------------
https://www.romeinternational.it/eventi/luniverso-di-dante-mostra/
https://www.reok.hu/hu/item/1329-dante-univerzuma-kiallitas-a-dante-700-emlekev-kereteben
https://www.facebook.com/Accadung/videos/1129161811003035
https://culture.hu/it/roma/eventi/l'universo-di-dante---mostra--2
Collegium Hungaricum | Dante univerzuma - kortárs művészeti kiállítás (culture.hu)
-------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 9 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Ezzel egy időben rendszeres közúti ellenőrzést vezettek be ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 10 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Rómában megkezdődött a biztonsági felkészülés a ...
Huszákné Vigh Gabriella új fórumtémát indított: Szentév 2025
Huszákné Vigh Gabriella 20 órája új blogbejegyzést írt: Jánosi Dalma: Magas rangú egyházi díjat kapott Erdő Péter bíboros Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 21 órája a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Németh László Imre: Magyar emlékek római temploma, A ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 22 órája a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Charles Dickens meglátogatta a Santo Stafano Rotondo ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Bárhova eljuthatsz fórumtémában:
A Palazzo Odescalchi belsejében, Róma...
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Fraknói centenáriumot ünnepeltek a római Szentszéki Magyar Nagykövetségen 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Laterán fórumtémában:
Ospedale del Salvatore Ospedale delle Donne ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Laterán fórumtémában:
https://esploraromablog. com/2017/05/17/sotterranei-...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
„A föld, amelyet a Duna öntöz…” Dante Magyarországon címmel olasz nyelven jelent meg tanulmánykötet 2022
Szerelem és Pokol - zenés irodalmi est Rómában 2021
Dante-kiállítás nyílt Rómában Lovas Ilona emlékének szentelve 2021
Halálának 700. évfordulója alkalmából az űrbe is eljut Dante Isteni színjátéka