Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
3 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2021.09.29.
Viszonylag ritka, hogy egy magyar sztárokkal készült külföldi filmet
nyolcvan évvel a premier után mutassanak be itthon. Pontosan ez történt
pedig a Revücsillaggal (Tentazione), a Szeleczky Zita és Kiss Ferenc
főszereplésével készült, 1942-ben debütált olasz krimivel. Tervben volt a
hazai bemutató, így persze a magyar szinkron is, a háború viszont
elsodorta ezt, a későbbiekben pedig még el is veszett a film, így az
elmúlt közel száz évben azt nem láthatta már senki.
A filmre néhány éve is eltűntként hivatkoztak, azóta került elő egy
olasz archívumból, nem kis részben Szeleczky Zita nemrég elhunyt
keresztfiának, Jávor Zoltánnak köszönhetően.
A Tentazione bemutatója a 4. Budapesti Klasszikus Film Maratonon volt, vasárnap a Toldi mozi kistermében. Érdeklődők akadtak, de teltházról azért közel sem beszélhettünk. Pedig nem kis dolog ez: a ma élők közt már nem igen lehet, aki megtekinthette egykor Szeleczkyék szuperprodukcióját. A film kiemelt szerepet foglalt el a politikailag kompromittálódott, később az országból elmenekült színésznő, valamint Kiss Ferenc pályáján is. Szeleczky a háború után tervezte is, hogy Olaszországban folytatja karrierjét, ez viszont nem jött össze neki. A Szeleczky Zita életútja és válogatott magánlevelezése című kötetből derült ki, hogy 1947-ben felvette a kapcsolatot Giulio Riccivel és Max Calandrival is, velük olasz filmügyekben levelezett, forgatásokról váltott szót. Nem sokra rá viszont Argentínába emigrált, az ígéretes pályaív pedig – végérvényesen – megszakadt.
Zavarba ejtő úgy írni egy hazai sztárokkal készült nyolcvan éves
filmről, hogy meglehet, ez az első magyar nyelvű kritika róla. De
zavarba ejtő maga a mű is. Olaszországban készült, többségében olaszok
játszanak benne, akik olasz neveket viselnek, és nyilván olaszul is
beszélnek. (Szeleczky Zitát és Kiss Ferencet Lydia Simoneschi és Mario
Besesti szinkronizálták olaszra. Érdekes emellett, hogy több olasz
színésznek is más adta a hangját.)
Ugyanakkor a történet – bár ezt csak elvétve jelenítik meg –
Magyarországon játszódik. Nem is igazán értjük a dolgot, amikor pedig
felvillan a háttérben a „színészbejáró” felirat, vagy amikor a
Széchenyi-hídra beszélnek meg találkozót, rögtön elkezdjük keresni, hol
lehetett szó Olaszországban bármi hasonlóról. A film ugyanakkor nem hagy
kétséget a helyszín felől. Szeleczky Zita karakterét, Gisella Rey-t egy
ponton kihallgatják, itt hangzik el, hogy a filmbeli revücsillag
Temesváron született. Máskor a Kiss Ferenc által alakított bírótól
kérdezik meg, Budapesten született-e. Hogy a bíró neve eközben Giulio
Passmann, míg az általa gyanúsított mérnöké Lorenzo Wendich (Lorenzo
Toso), az már más kérdés.
Mindennek persze elsősorban gyakorlati okai lehettek. Alessandro
Rosselli történész írt az Ezredvég 2017/01. számában azokról az olasz
filmekről, amelyek Magyarországon vagy magyar szereplőkkel készültek.
A Tentazione kapcsán pedig arra jutott: „A film cselekménye meglehetősen kényes. Amellett, hogy felsorakoztatja a könnyű erkölcsű és csalárd magyar nő valamennyi hagyományos sztereotípiáját, középpontba helyez egy hagyományosan minden szempontból gyanú fölött álló bírót, aki majdnem enged a kísértésnek, ám ugyanakkor hivatásánál fogva rájön, hogy a rendőrség hamis következtetésre jutott, amit neki kell ítéletével helyrehoznia. Mindezen elemek következtében a cenzúra nem engedte volna egy ilyen film bemutatását, ha az Olaszországban játszódik.”
Ha már könnyű erkölcsű, csalárd nőről volt szó, meg kell védenünk a
Szeleczky által alakított revüsztárt, Gisella Rey-t. Azt, akire a film
összefoglalóiban is úgy szokás hivatkozni, mint Wendich mérnök
szeretője. A nőről eközben pontosabb azt mondanunk, hogy kacér, csábító
természet, olyan, aki pontosan tisztában van azzal, milyen hatást kelt a
férfiakban, de szereti maga megválogatni, kikkel incselkedik. A film
elején így rögtön abból is származik a konfliktus, hogy a
gyárigazgatóval nem kíván ismerkedni, az viszont erőszakoskodik, míg nem
a gyárigazgató alkalmazottja, Wendich közbe nem lép. Utóbbi persze
megnézheti ezért magát, másnap kirúgják, de mégsem sokat bánkódik,
gondolatai csak Gisella körül forognak, akivel egyébként a sztori
szerint gyerekkorukban már ismerték egymást, és most találkoztak újra.
Sok ideje nincs viszont az új szerelemre koncentrálni, mert időközben
titokzatos módon elhalálozik a felesége, akivel régóta rossz volt a
kapcsolata, így természetesen rögtön rá terelődik a gyanú.
A szigorú, ámde igazságos, kissé begyepesedett Passmann vizsgálóbíró
kapja meg az ügyet, ő pedig hamarosan börtönbe is veti Wendich-t.
Gisella megpróbálja elcsábítani a bírót, hogy így rábírja újdonsült
majdnem-kedvese szabadon engedésére. A „majdnem” itt fontos, mert
szerelmük csak a végére teljesedik be. Az alkotók ügyeltek rá, hogy se a
mérnökre ne vetüljön a házasságtörés gyanúja, se Gisella karaktere ne
tűnjön démoni csábítónak. A naiva meghatározás sem feltétlenül igaz
utóbbira, bár a filmről szólva sokan szeretik így emlegetni, annak
idején Szeleczky is ekként hivatkozott rá. A színésznő sokat
beletehetett a szerepbe önmagából: a filmbeli revüsztár titokzatos,
mindenki rajongásának tárgya, de megvan a magához való esze, és nem fél
kihasználni adottságait, érvényesíteni az érdekeit. Moralitását persze
ennek során érheti kritika, főleg, ami a szegény Passmann bíróval való
cicázást illeti. – Mesélik, hogy parasztlány, mások szerint meg
hercegkisasszony, aki ismeretlen okokból megszökött a családjától –
mondja a film elején a revü egyik nézője Giselláról. A nő karakterének
titokzatosságát, férfiakat felpiszkáló és nőket féltékenységbe ejtő
vonzerejét mindez tökéletesen le is írja. Egyébként pedig remek
jellemzés lenne az ellentmondásos, megannyi vitát kiváltó Szeleczky Zita
esetében is.
A film valódi hőse azonban végül nem is az énekesnő, hanem a Kiss Ferenc
által játszott bíró lesz. Ő, akinek komolyzenei bemutatóját a menye már
a film elején halálra unja, és később is csak nevetnek régimódi,
rigorózus stílusán. Passmann hisz az igazság érvényesítésében,
szenvedélyesen veti bele magát az ügybe, és egyre inkább az a
meggyőződése, hogy valóban Wendich követte el a bűncselekményt. Ezt
követően viszont hajlik elcsábulni Gisellának, aki végül szembesíti őt
azzal, hogy most már azért sem akarja szabadon engedni a szerinte
ártatlan mérnököt, mert magának kívánja a nőt. Passmann pedig teljesen
elbizonytalanodik. A fentiekkel szemben nem annyira az
igazságszolgáltatásban, hanem önmagában inog meg a hite. Abban, hogy
valóban képes-e elfogulatlanul dönteni, vagy igaza van a nőnek, amikor
azt kiáltja felé: maga gazember, nem bíró. Nem tudunk nem együttérezni
Kiss karakterével, ezzel a kemény tartású, megkeményedett szívű
férfiemberrel, aki még az ünnepi öltönyét is olyan régen viselte, hogy
abba teljesen beleivódott a naftalinszag, ezért hát a randevú előtt
riadtan próbálja parfümmel elfedni a dolgot. Magányos hős ő, aki
váratlanul szerelembe esik, és hirtelen úgy tűnik, felborítaná az egész
életét, csak legyen végre valaki mellette. Bukása ezek után tragikus,
tiszteletünk viszont csak növekszik iránta, amikor hajlandó hátralépni,
az önérvényesítés helyett az igazságot választani. Kissnek tökéletesen
áll ez a szerep, már az 5 óra 40-ben is hasonló Columbo-figurát hozott,
onnan sokat átemelt ebbe a filmbe is.
A filmre hivatkoznak Kísértésként is, de eredetileg Revücsillagként
tervezték forgalmazni, így most is utóbbi cím alatt mutatták be. A mű,
hasonlóan Tóth Endre előbb említett krimijéhez, régi vágású bűnügyi
sztori, akadnak benne humorosabb részek, és persze egy felderítendő
rejtély, ami a bő nyolcvan perc alatt kellőképp izgalomban tarthatja a
nézőt. Wendich ártatlanságában elbizonytalanodunk, aztán újra
meggyőződéssel hiszünk benne, hogy a végére ne csalódjunk azért mégsem
senkiben, akit addigra megkedveltünk, viszont még jobban elítélhessük,
akit amúgy sem szerettünk. Nincs ebben a filmben semmi különösebben
rendkívüli, de semmi bántó, bosszantó sem. Annak, aminek szánták – egy
mindenkit a moziba csábító, pörgős közönségfilmnek – remekül beválik. Az
érzelmek persze időnként túlcsordulnak annyira, hogy azt nehéz kibírni
nevetés nélkül. Ilyenek azok a közelik is, amiken Otello Toso karaktere
epekedő pillantásokkal biztosítja szerelméről Gisellát.
A korabeli olasz filmek egyébként is szerették a hasonló
érzelemkitöréseket ábrázolni. Aldo Frosi (és a film stáblistáján fel nem
tüntetett Hans Himrich) filmje máskülönben Farkas Zoltán egy évvel
korábbi Kísértésének nagy vonalakban történő feldolgozása. Közel sincs
szó egy az egyben történő átvételről: a Kísértésben a Karády Katalin
által játszott Cecil testvérét ítélik el, mire ő megfogadja, hogy
bosszút áll a vizsgálóbírón (Hajmássy Miklós). Kiss Ferenc egyébként
ebben az 1941-es filmben is szerepelt.
Persze, a fenti történetszálak a mai felfogásunk szerint nem tűnnek
kiugrónak, politikailag problémásnak sem, de Rosselli (eredetileg
2014-ben, olaszul) megjelent tanulmányát olvasva azért már értjük, miért
kellett itt is a magyarországi helyszín: „Mussolini 1926-ban
kijelentette, hogy a jó közbiztonság eredményeként az olaszok nyitott
ajtók mellett alhatnak – így természetesen az olasz filmekben nem
fordulhattak elő bűncselekmények, gyilkosságok.
Továbbá a valláserkölcsi alapokon nyugvó fasiszta társadalompolitika nemkívánatosnak nyilvánította a hedonizmust, a nő szerepe az anyaság, a családi életé a szükséges népszaporulat biztosítása – következésképpen a filmeken nincs helye Olaszországban játszódó szabados szerelmi történeteknek, a vásznon a könnyű erkölcsöket nem jeleníthetik meg olasz szereplők. így hát a Cinecittá producerei és rendezői a nézők által elvárt szentimentális vagy éppenséggel bűnügyi történetek színhelyét Magyarországra helyezték, vagy Olaszországban játszódó filmjeikben magyar nevekkel – és állítólagos tulajdonságokkal – felruházott szereplőket vonultattak fel. Ehhez számos esetben vettek alapul magyar színműveket, adaptáltak magyar mozifilmeket.”
Rosselli tanulmánya kapcsán viszont érdemes megemlíteni, hogy a
történész nyilván nem láthatta a filmet, ezért téves megállapításokat is
tesz annak kapcsán. „A bíró már-már enged a nő csábításának és hamis
ígéreteinek, de végül mégis megőrzi a tisztességét. Az eljárás végül
beigazolja a vád megalapozottságát, a bíró úgy térhet haza, hogy nem
tagadta meg önmagát és egész múltját” – foglalja össze. A csábítási
jelenetekben viszont szó sincs hamis ígéretekről, a nő szándékosan nem
fogalmaz meg egyértelmű állításokat. A bíró viszont elcsábulna, aminek
Gisella kifakadása tesz keresztbe: épp ő az, aki a jelenet valódi
értelmezése szerint „megőrzi tisztességét”. (Ezzel pedig nem illik a
képbe, ami szerint a korabeli olasz filmben sztereotipikusan könnyed
erkölcsűként ábrázolták a magyar nőket.) Annak is épp az ellenkezője az
igaz, hogy az eljárás beigazolná a vád megalapozottságát, illetve hogy a
bíró úgy térne haza, hogy nem tagadta meg egész múltját. A cikkünk
elején említett idézettel szemben Passmann bíró arra jött rá, hogy ő
maga jutott hamis következtetésre, tehát utóbb önmagát kell korrigálnia.
A Tentazione – akárcsak a Rózsafabot, az Egy éjszaka Erdélyben vagy a
Sok hűhó Emmiért – kiemelt jelentőségű Szeleczky pályáján. Áldozatokat
is kellett hoznia ezért, miután a feszített munkatempó miatt
megbetegedett, légcsőhurut gyanújával több hétig kezelték a Szent János
Kórházban, az 1941/42-es évadban már nem kötött színházi szerződést.
Kiss Ferenc is már csak a Szabotázs című 1942-es filmben tűnt fel, majd
Szálasi Ferenc megbízásából elfogadta a Nemzeti Színház igazgatói
pozícióját, ami aztán kulcsszerepet játszott az ellene hozott ítéletben.
Az ötvenes években viszont visszatérhetett a kamerák mögé, és 1978-as
haláláig olyan filmekben láthattuk még, mint az Égi madár, a Légy jó
mindhalálig, a Húsz óra, A kőszívű ember fiai vagy a Régi idők focija.
Szeleczky Zita a háború alatt játszott még a Gyávaságban, a Sziámi
macskában, a Zenélő malomban, Az elsőben és a Nászindulóban, emellett –
amit sokan felemlegettek ellene – hungarista esten szavalta el Petőfi
Sándor Föl a szent háborúra című versét. Az ötvenes évek elején
felbukkant még a Vivir un instante című argentínai filmben, később
viszont már csak a helyi színházi élet szervezésével volt elfoglalva. A
48-as ítélet alól 1993-ban felmentette a Legfelsőbb Bíróság, hazatért,
és úgy volt, hogy Koltay Gábor Honfoglalásában még Árpád anyját is
eljátszhatja, ez viszont már nem valósult meg. Nyolcvannégy évesen,
1999-ben halt meg Érden.
--------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Szent Péter bazilika virtuálisan
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Képviselőház mostra
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Róma restaurált szökőkútjai megszépülve nyílnak meg a szentévre2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: 130 éve született Szőnyi István: Szőnyi római évei kiállítás a Falconieri palotában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Magyar Napok a Falconieri palotában: Nádudvar és Hajdúsámson bemutatkozik 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Olaszországi magyar katolikus közösségek találkozója Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Konferencia Rómában a Holokauszt 80. évfordulóján 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://nyugatifeny. hu/2024/11/28/vatikan-szent-...
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Magyar elnökség által rendezett békekoncert Rómában a Szent Ignác bazilikában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Rómában új múzeumi központot avattak a Via del Corso-n Marc Chagall remekművével 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
TóCsa: A magyar lányok azt hitték, sosem jön rá a családjuk, hogy Olaszországban pornóznak 2024
Az elhunyt Alain Delon emlékére egy fotó Rómából 2024
Reisz Gábor Magyarázat mindenre c. filmje az olasz mozikban 2024
Koltai Lajos Monica Bellucciról 2023