Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
3 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2021.06.20.
A világhírű ötvösművész és szobrász, Benvenuto Cellini erőszakban,
szodómiában és gyilkosságban tobzódó, fantasztikus élettörténete remek
bepillantást nyújt a korszak viszonyaiba. A BBC History legújabb
számában megjelent cikk egy hosszabb részletét közöljük.
Aranyműves, szobrász, költő, zenész, gyilkos, halottidéző, pap, számos
nő és férfi szeretője. Benvenuto Cellini, az itáliai reneszánsz egyik
legkiemelkedőbb, de mára szinte elfelejtett alakjának hihetetlen
élettörténete ritka bepillantást nyújt a korszak viszonyaiba. Ránk
maradt művei és írásai azonban nem a harmónia és szépség idilli
aranykoráról árulkodnak, hanem egy olyan időszakról, amelyben a
politikai zűrzavar, a kíméletlen művészi rivalizálás és az egyházi
intrikák uralták a mindennapokat.
A törvény felett állt
Bár Cellini manapság háttérbe szorul közvetlen elődei, Leonardo da Vinci
(akinek megörökölte pozícióját Franciaországban) és Michelangelo (akit
mélyen tisztelt) mögött, ő hagyta hátra az egyik első és minden
bizonnyal az egyik legdrámaibb, legközvetlenebb művészi önéletrajzot. Az
Életem (olaszul egyszerűen Vita) a XVI. század társadalmáról és
művészetéről szóló grandiózus, botrányos és kérkedő beszámoló. A mű
javarészt azokról az évekről szól, amikor Cellini a szülővárosában,
Firenzében élt, de mesél a későbbi időkről, amikor más itáliai
városokban lakott, Rómában, Velencében, Mantovában, Ferrarában és
Sienában, valamint szó van benne a művész párizsi és fontainebleau-i
életéről is.
A könyv lenyűgöző történelmi dokumentum, amely egyedülálló bepillantást
nyújt a korszakba. Azonban nincs olyan történész, aki tényként kezelné
egy önéletrajzban írtakat, ez esetben is joggal. Ha Cellini önéletrajzát
összevetjük a történelmi dokumentumokkal, úgy találjuk, hogy bár a mű
számos tényt tartalmaz, rengeteg kitaláció is szerepel benne –
valószínűleg azért, hogy megfeleljen a kor irodalmi elvárásainak.
Cellini önéletrajza részletesen leírja a riválisaival folytatott
viszálykodásait – akik közül legalább hármat megölt, de közben ő
készítette korának legszebb arany- és ezüstszobrait.
Túlélt háborút, börtönbüntetést, mérgezést, szifiliszt, és több
családtagját pestisjárványban vesztette el, ami akkoriban mindennapos
veszélyt jelentett. Barátkozott királyokkal, pápákkal és Firenze
uraival, a Mediciekkel, akik mind elnézték bűneit, hogy továbbra is
csodás műalkotásokat készítsen számukra.
Tudnotok kell, hogy az olyan embereknek, mint Benvenuto, akik
kiemelkednek a mesterségükben, nem kell a törvények kötöttségeinek
engedelmeskedniük
– mondta róla III. Pál pápa. Cellini jelen volt a reneszánsz
fordulópontjain a leghíresebb városokban, erőszakos és szenvedélyes
élete mellett a csapodár festő, Caravaggio ministránsfiúnak tűnhet.
Zavaros idők
Cellini önéletrajzában már kezdetben elmosódik a valóság és a fantázia
határa. Az önéletrajza szerint „1500-ban, mindenszentek estéjén, pontban
fél ötkor” született Firenzében. Valójában november harmadikán
született, de mivel azt a benyomást akarta kelteni, hogy híres
művészként fontos ember, ezért a szerencsehozó ünnepnapra tette át a
születésnapját.
A világ, amelybe Cellini beleszületett, mind politikai, mind művészeti
szempontból változóban volt. A XV. században Itália nem egységes ország
volt, hanem apró köztársaságok és fejedelemségek halmaza alkotta,
amelyeket általában zsarnoki condottierik, katonai „vállalkozók”, vagyis
zsoldosok uraltak. A hatalmaskodó nagyurak nélkül nem születhettek
volna meg a nagyszerű műalkotások, mivel ők bízták meg a művészeket,
hogy készítsék el az általuk irányított városállamok, többek között
Firenze, Ferrara, Mantova és Milánó köztereit és palotáit díszítő
remekműveket.
Az 1494-es francia invázióval kezdődő itáliai háborúk megváltoztatták az
addig kreatívan viszálykodó városállamok közötti erőviszonyokat, a
francia és a spanyol birodalom megjelenésével a művészek helyzete is
megváltozott. Cellini különböző politikai csoportokhoz tartozó
mecénásoknak dolgozva nőtt fel, ami erőteljesen befolyásolta a
művészetét is.
Apja eleinte azt szerette volna, ha az ő nyomdokait követve zenész lesz a
Medici-udvarban. Cellini, bár tehetséges fafúvós volt, furulyán és
cornetten játszott, sok fiatal művészhez hasonlóan úgy döntött, hogy
aranyművesnek tanul. Tizenéves korában Sienában, Bolognában és Pisában
dolgozott, majd felvették a nagyhírű firenzei aranyműves céhbe. 1523-ban
vádolták meg először törvénybe ütköző szexuális tevékenységgel és
erőszakos bűntettekkel. Azzal gyanúsították, hogy szodómiát követett el
Domenico di Giuliano da Ripával, és viszályba keveredett a Guasconti
családdal.
Beismerte, hogy mivel „természeténél fogva kissé hirtelen haragú”,
„megvadult bikaként” támadt rájuk, és leszúrta az egyiküket, ezért
távollétében (mivel megszökött) halálra ítélték.
Háború és újabb gyilkosság
Cellini Rómába menekült, és ott saját aranyműves műhelyt nyitott.
Kihasználta a Medici-házzal való kapcsolatát, és megszerezte Giulio de’
Medici támogatását, akit 1523-ban VII. Kelemen néven pápává
választottak. Az Itáliai-félsziget szélesebb körű politikai viszályai
azonban csakhamar maguk alá temették, 1527-ben V. Károly német-római
császár seregének lázadó csapatai megostromolták Rómát. Az ezt követő
megszállást fosztogatások és erőszakhullámok jellemezték, ebben az
időszakban csaknem 25 ezer civil vesztette életét.
Cellini szervezte meg a pápai védekezést az Angyalvárban, ahol a saját
bevallása szerint jobb munkát végzett az ágyúkkal, mint aranyművesként,
sőt még azzal is hencegett, hogy ő lőtte le a császári seregek
főparancsnokát, III. Károlyt, Bourbon hercegét. Még a háborút is arra
használta, hogy előnyösebb fényben tüntesse fel saját szerepét. Miközben
„a hihetetlen látványnak és tűzijátéknak” szemtanúja volt, a pápa azt
parancsolta neki, hogy rejtse el az ékszereit, „vonja ki belőlük az
aranyat, amibe az ékköveket foglalták”. Azt is parancsba kapta, hogy
„olvassza be az aranyat olyan titokban, amilyen titokban csak tudja”,
mielőtt a pápa és ő elhagyják a várost.
Cellini visszatért Firenzébe, de alig ismert rá a szülővárosára. A
helyiek kihasználták a Rómában uralkodó zűrzavart, és elkergették a
Medicieket, majd kikiáltották a köztársaságot. Közben a környéken
végigsöprő járvány is elérte a várost. Egy korabeli beszámoló így írja
le, mit tett Firenzével a betegség:
A gyönyörű és rendezett utcák, melyeken egykor gazdag és nemes
polgárok nyüzsögtek, most bűzölögnek. (…) A boltok és üzletek be vannak
zárva. (…) A piazzák és a piacok, amelyeken a polgárok gyakorta
gyülekeztek, most tömegsírokként szolgálnak.
A járványtól való félelem, Róma elfoglalása és kifosztása arra
kényszerítette a művészeket, hogy a betegség elől menekülve
szétszéledjenek Itáliában, és ott keressenek pártfogókat, ahol tudnak.
Cellini sem tett másként, a járvány miatt Mantovában, Velencében,
Nápolyban és Párizsban dolgozott, főleg aranyművesként keresve a
kenyerét. 1529-ben a trónját újra elfoglaló pápának szüksége volt
Cellini képességeire Róma újjáépítéséhez, és a pápai pénzverde
vezetőjévé nevezte ki, hogy megtervezze az új pénzérméket. A művész
indulatai azonban hamarosan újra a felszínre törtek. Miután a testvérét
megölték, Cellini szembeszállt a gyilkossal, megpróbálta egy csapással levágni a fejét, majd olyan erővel szúrta le,
hogy nem tudta kihúzni a pengét a testéből. Bár letartóztatták, Cellini
ismét megúszta a büntetést.
A pápa megmondta neki, hogy húzza meg magát, és a munkájával
foglalkozzon, de Cellini képtelen volt behúzni a nyakát. Az Életemben
írja, hogy amikor beleszeretett egy szolgálólányba, és el akarta
bűvölni, egy pap és egy nekromanta segítségét kérte, hogy ördögöt
idézzenek a római Colosseumban. A ceremóniához Cellini egyik tizenkét
éves szűz szolgálólányát is igénybe vették, aki „az ördögök légióinak
sokaságát látta megjelenni, míg aztán az egész Colosseum megtelt vélük”.
Hihetetlen történetek és féligazságok
Ez is az egyik olyan pillanat volt, amikor Cellini az Életemben
feláldozta a tárgyilagosságot a művészi szabadság oltárán. Önéletrajza
sűrűn merít korább itáliai írók és művészek műveiből, akik gondosan
kidolgozták annak szabályait, miként rendezzék tudatosan úgy az
eseményeket, hogy az terribilitàt, azaz olyan megrendítő és rémisztő
pillanatokat eredményezzen, ami megdöbbenti és elbűvöli a hallhatóságot
vagy az olvasóközönséget. Ha nem léteznének ördögök, akkor Cellini vajon
konspirálna egy nekromantával? Talán. Nem sokkal ez után a jelenet után
Cellini azt írja, hogy megtámadott és megsebesített egy nótáriust, majd
Nápolyba menekült. Ez valóban megtörtént, vagy ez is egy újabb
klasszikus retorikai fogás, amit meravigliosónak, a fantasztikus és
konfrontatív cselekedetek leírásának neveznek?
Az viszont biztosan nem Cellini fantáziájának szüleménye, hogy új
pártfogóra volt szüksége. Egyetlen művész sem lehetett meg bőkezű
támogató nélkül, és VII. Kelemen pápa 1534 szeptemberében bekövetkezett
halála után rádöbbent, hogy a Farnese családból származó III. Pál pápa
uralkodása alatt – akinek nem állt érdekében a Medici-hívek támogatása
Rómában – nemigen számíthat többé a pápai támogatásra. Cellini leszúrt
és megölt egy rivális ötvöst, Pompeo de’ Capitaneist – a bűncselekményt
ezúttal hivatalos dokumentumban is rögzítették, és újból száműzték. A
pápa végül feloldozta, de a pápaságon belül a Firenze-ellenes csoportok
tovább áskálódtak a keményfejű ötvösművész ellen. Amikor meghallotta,
hogy I. Ferenc francia király művészeket keres, hogy segítsenek
átalakítani fontainebleau-i palotáját, Cellini Párizsba indult. Ott
viszont elégedetlen volt a közömbös fogadtatással, ezért 1537-ben azt a
végzetes döntést hozta, hogy visszatér Rómába.
A pápa fia, Pier Luigi Farnese rögtön bezáratta az Angyalvárba, amelyet
1527-ben még ő védelmezett. Azzal vádolták, hogy a fosztogatások idején
pápai ékszereket lopott.
Ebben az időszakban írta a bebörtönzéséről az egyik legfestőibb és
legszívhezszólóbb beszámolót, amelyben részletekbe menően elmeséli,
miként próbálták őrölt gyémánttal megmérgezni, miközben azt remélték,
„véget vet nyomorult életének”, és megtalálja a módját, hogy „végezzen
magával”. Ehelyett ő a Bibliát olvasta, és csodálatos megtérésben volt
része, egy Krisztussal kapcsolatos látomás után: „egy Láthatatlan Lény
elragadott, és magával sodort, akár a szél”. Mindeközben pápai intrikák
zajlottak körülötte, és több nagy hatalmú pártfogója, többek között
Ippolito d’Este bíboros, egy ferrarai egyházi méltóság végül elérte,
hogy szabadon bocsássák.
De megint beütött a baj
Úgy tűnik, hogy Cellini a bebörtönzése alatti eksztatikus vallási
megtéréséről szóló beszámolója csupán a korszak kedvelt irodalmi
technikáinak újabb példája, és önéletrajzában a földi bűnök vezetnek el a
csodás megtéréshez. A valóság viszont világiasabb és erőszakosabb volt.
Cellini, miután visszanyerte szabadságát, úgy döntött, hogy visszatér
Franciaországba, és I. Ferenc pártfogását élvezi. De miután elhagyta
Firenzét, Sienába ment, ahol megölt egy postamestert – ami aligha
tekinthető egy megtért vezeklő példás életvitelének.
A Párizsban és Fontainebleau-ban töltött évek, amíg a francia királynak
dolgozott, Cellini legboldogabb és legtermékenyebb időszaka volt. I.
Ferenc megbízásából nagyobb szobrászati projekteken kezdett dolgozni, és
a király bebizonyította, hogy a pártfogása vetekszik a pápáéval,
valamint nagy ellenfeléével, V. Károly német-római császáréval. Cellini
elkészítette a különleges sótartóját, amit azért tervezett, hogy
kézzelfogható formába öntse Ferenc vágyát, aki be akart törni az ázsiai
fűszerpiacra – a műtárgy só- és borstartóként működött.
Egy nagyobb, klasszikus ihletésű szobron is dolgozott, de – mint mindig –
beütött a baj. Az egyik modellje viselős lett az ő gyermekével – ez
későbbi élete során újra és újra megismétlődött –, majd megszületett
első leánygyermeke. Cellini nyíltan vitába keveredett I. Ferenc
kegyencnőjével, amire újból szodómiával vádolták, bár ezúttal azt
mondták, hogy egy nővel vétkezett. Újfent elérkezett az ideje, hogy
tovább álljon. 1545-ben tért vissza Firenzébe, hogy egy hatalmas új
patrónusra tegyen szert I. Cosimo de’ Medici herceg személyében.
A mestermű elkészítése
Firenzében Cosimo visszaállította a Mediciek uralmát, és megbízta
Cellinit, hogy készítsen egy hatalmas köztéri alkotást annak örömére,
hogy a Mediciek visszaszerezték uralmukat a város felett. Azt kérte
Cellinitől, hogy alkossa meg a Meduszát megölő Perszeusz szobrát. A
klasszikus történettel azt akarta kifejezni, hogy a maszkulin Mediciek
legyőzik a várost eddig uraló, ellenséges, „feminin” republikánus
eszméket. Cellini csaknem egy évtizeden át dolgozott a Perszeuszon.
Becsvágyó lévén bronzból akarta kiönteni egyetlen darabban, hogy
túlszárnyalja da Vincit – aki megpróbálta és kudarcot vallott egy
hasonló bronzszobor készítése során – és Michelangelo márvány-Dávidját;
ez a szobor ugyanazon a téren állt, ahova Cosimo fel akarta állítani a
Perszeuszt.
A következő kilenc évben Cellini megállás nélkül dolgozott a Perszeuszon
és más kisebb szobrokon, miközben folyamatosan magánéleti gondjaival
küszködött, és szakadatlanul perlekedett a barátaival, szeretőivel,
művészi riválisaival, sőt még Cosimóval is. Egy másik modelljétől fia
született, és késhegyig menő harcot vívott művésztársával, Baccio
Bandinellivel. Egy impulzív jelenet során Bandinelli Cosimo előtt azzal
vádolta Cellinit, hogy „mocskos szodomita”, miután Cellini nevetségessé
tette őt, mert az elkészült Herkules-szobráról azt állította, úgy néz
ki, mint egy zsák dinnye.
De a Perszeusz nem mindennapi műnek ígérkezett. Az Életem
csúcsjelenetében Cellini leírja, hogyan öntötték ki a szobrot. Lázas
betegen feküdt, amikor azt a hírt hozták neki, hogy baj van. Vihar
tombolt éppen, és azzal fenyegetett, hogy leég a műterem. Cellini
munkához látott, és azzal mentette meg az öntvényt, hogy ónötvözetet
dobált a kemencébe. „Láttam, hogy a halott újraéled”, írta. 1554.
április 27-én nagy diadallal leplezték le a szobrot a Loggia dei Lanzin,
szemben Michelangelo Dávidjával. A közönség meglepődött, Cosimo el volt
ragadtatva. Perszeusz magasra tartja Medusza levágott fejét, amitől, ha
valaki ránéz, kővé változik. Cellini úgy állította be a fejet, hogy
egyenesen Michelangelo szobrára nézzen – ami kőből készült, szemben az ő
bronzszobrával.
Az üzenet világos: Michelangelót kővé változtatta Cellini, s elhomályosította nagy mesterét.
A hírnév megkopik
Cellini, amikor végre komoly hírnévre tett szert, és megkapta azt az
elismerést, amire olyannyira vágyott, elvétette a lépést. 1556-ban
megtámadott és komolyan megsebesített egy újabb rivális ötvöst.
Letartóztatták és börtönbe vetették. Csak hónapokkal később engedték
szabadon váltságdíj fejében, és 1557-ben újból szodómiával vádolták. A
bírósági iratok szerint a vád az egyik tanítványától származott, „akivel
nagyon sokszor bűnös viszonyba keveredett, és elkövette a szodómia
bűnét, ugyanabban az ágyban aludt vele, mintha a felesége volna”. Talán a
vádak komoly voltát mutatja, hogy Cellini mindkettőt kihagyta az
önéletrajzából, de a periratok felfedték: bűnösnek vallotta magát, és
négyévi börtönre ítélték. Cosimo az ítéletet házi őrizetre változtatta,
de Cellininek soha nem sikerült visszaszereznie a jó hírnevét.
Beszennyezte a szodómia vádja, és a fiatalabb művészek átvették a
helyét.
A sors iróniája, hogy művészi hírnevét visszaállítandó fogott bele
önéletrajzának megírásába. 1558-ban, amikor a megbízások elmaradtak,
elkezdte diktálni az Életemet egyik műtermi segítőjének, talán, hogy
jobb színben tüntesse fel cselekedeteit, és visszaszerezze reputációját.
Feleségül vette a szolgálóját, de nemzett gyermekeket a modelleknek és
más szolgálóknak is. Kérkedve fordult a vallás felé, a keresztre
feszített Jézus életnagyságú márványszobrán dolgozott, de Cosimót nem
érdekelte a mű. Cellini „romlott áru” volt, és akadtak fiatalabb,
izgalmasabb szobrászok helyette. Cellini visszahúzódott a
magánszférájába, de féktelen maradt, sőt egyre szertelenebb lett.
Szerzetesi fogadalmat tett, de pár év múlva visszavonta, feltehetőleg,
mert a papi élet kevésbé volt izgalmas, mint remélte.
Befolyása egyre gyengült a Medici-udvarnál, mégis mindenkivel vitába
szállt, akivel csak tudott. Nem meglepő, hogy egy másik riválisa, a
művész és író, Giorgio Vasari nem szerepeltette Cellinit nagy hatású A
legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete című művében, ami nem
tett jót a hírnevének. Cellini továbbra is az írásban keresett
menedéket, a szobrászatról és az aranyművesség fortélyairól írt könyvet.
A nagyhírű firenzei szépművészeti akadémia tagja lett, de ezt arra
használta, hogy még tovább vitatkozzon a többi művésszel, akik közül az
egyik „reménytelen holdkórosnak” nevezte.
Cellini 1571. február 13-án halt meg, és két nap múlva nagy pompával
eltemették a Santissima Annunziata templomban – a szertartás költségeit
az állam állta. A rendkívüli reneszánsz művész életének utolsó ironikus
fordulata volt, hogy a gyászbeszédben Cellini egyedülállóan erényes
életre való törekvését dicsérték.
A teljes cikk a BBC History magazin legújabb, júniusi számában
található, amelyből Cellini legszebb alkotásainak bemutatása mellett az
is kiderül, mit gondolt róla az utókor, például Goethe, Oscar Wilde és
Terry Gilliam.
----------------------------------------------------------------------------------------
https://24.hu/author/bbchistory/
https://24.hu/tudomany/2021/06/20/gyilkossag-muvesz-reneszansz-cellini/#
http://castelsantangelo.beniculturali.it/index.php?it/115/31-prigioni-storiche
https://romeonrome.com/2015/09/secrets-of-the-castel-santangelo/
https://www.iltermopolio.com/archeo-e-arte/-tutto-cio-che-non-sai-del-perseo-di-cellini
---------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Eventi culturali
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Artribune
Huszákné Vigh Gabriella írta 13 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
dedotte dal globo sostenuto 1 187 / 5 000 2024. november 2....
Huszákné Vigh Gabriella írta 13 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
https://www.vaticanstate. va/it/novita/1119-giunto-in-...
Huszákné Vigh Gabriella írta 13 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
https://www.vaticannews. va/it/vaticano/news/2024-...
Huszákné Vigh Gabriella írta 15 órája a(z) időszaki kiállítások fórumtémában:
Először állítják ki Caravaggio egyik ritka alkotását 2024...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Ferenc pápa fórumtémában:
Ferenc pápa elmondta, milyen temetési szertartást szeretne...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Ferenc pápa fórumtémában:
Ferenc pápa rendbe akarja tenni a Vatikán nyugdíjalapját 2024 ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.szerelvenyaruhaz. hu/aluminium-radiator
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A római FOROF művészeti projektjei az Ulpia bazilika romjainál 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
„Mérleg és kard” kiállítás az Angyalvár igazságszolgáltatásának történeteiről 2023
Felújítják a pápák egykori "vészkijáratát"
Az Angyalvár híres tűzijátéka, a Girandola is lehet a világörökség része 2024
Római Angyalvár: III. Pál fogadóterme és dolgozó szobája 2024