Róma: Mausoleum of Santa Constanza föntről (kép)

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1583 fő
  • Képek - 5002 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 6062 db
  • Fórumtémák - 217 db
  • Linkek - 1281 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1583 fő
  • Képek - 5002 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 6062 db
  • Fórumtémák - 217 db
  • Linkek - 1281 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1583 fő
  • Képek - 5002 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 6062 db
  • Fórumtémák - 217 db
  • Linkek - 1281 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1583 fő
  • Képek - 5002 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 6062 db
  • Fórumtémák - 217 db
  • Linkek - 1281 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


Kérjük, add meg, hány másodpercenként változzanak a képek

Mausoleum of Santa Constanza föntről

Mausoleum of Santa Constanza and the remains of Constantine's funerary hall, where Costanza may have originally been buried.

What to See at Santa Costanza

The 4th-century mausoleum of St. Costanza is a round brick building with a small west porch. The building originally had a forceps-shaped atrium at its entrance and an external colonnaded ambulatory (traces of which can be seen in the piazza).

Inside, there is a simple altar under a central dome. The central area is surrounded by 12 pairs of Roman columns, which form a barrel-vaulted ambulatory around the outside. Originally, the walls were covered in marble.

Directly opposite the entrance, at the east side of the mausoleum, is a large niche containing a sarcophagus, decorated with reliefs of putti harvesting grapes (a common theme in classical art). This is a replica of the grand porphyry original that is now in the Vatican Museums, moved there around 1785. It was probably commissioned by Emperor Julian for his wife Helena. Constantia's tomb is believed to be the tub-shaped porphyry sarcophagus now in the left transept of St. Peter's Basilica, moved there in 1606.

The main highlight of Santa Costanza is the barrel vaulting of the ambulatory, which is covered in original 4th-century mosaics. As in the original dome mosaics, these display a fascinating mix of pagan and Christian symbolism and imagery. According to the scholar G. Mackie, Santa Costanza's art reflects "the emerging iconography of the Christian faith in its first years of legitimacy in the Roman Empire."1 The Rough Guide to Italy similarly comments that Santa Costanza "perhaps more than any other building in Rome illustrates the transition from the pagan to Christian city in its decorative and architectural features."2

Dating from the 360s or 370s, the ambulatory mosaics were designed in corresponding pairs leading towards the niche with the sarcophagus, where the flanking mosaic pair is the most elaborate. The pair by the entrance are a simple, geometric design; this is following by a pair with a circular motif with animals and figures. Next are scenes of grape harvesting, then roundels with a leaf design, busts and figures. The pair by the sarcophagus have branches, amphorae and peacocks. The imagery is capable of both pagan and Christian interpretation, which is representative of Constantine's religious policy.

In the east niche above the sarcophagus are the remains of a mosaic with black stars on a white ground and traces of a gold Chi-Rho. The north and south niches bear mosaics dating from either the 5th or the 7th century. They have been poorly restored, but their richly decorated border reveal the quality of the originals. The date and interpretation of these two mosaics have been the subject of much scholarly debate.

The south niche mosaic (left from the entrance) depicts the Traditio Clavium, in which Christ Pantocrator, seated on a globe, hands over the keys to the kingdom of Heaven to St. Peter (Matthew 16:9).

róma

Látta 617 ember.

Értékeld!

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Huszákné Vigh Gabriella üzente 9 éve

Megjegyzés folytatása angolul az Ancient Rome facebook oldaláról:

The north niche, on the right from the entrance, represents the Traditio Legis, in which St. Peter receives the right to govern on earth. Wearing golden robes and standing on the hill of paradise, Christ hands Peter a scroll that is inscribed DOMINVS PACEM DAT, "The Lord gives peace through his rule," but may have originally read DOMINVS LEGEM DAT, "The Lord gives his Law." St. Paul stands on the left side of the scene.

The dome mosaics, now destroyed, are known from 16th- and 17th-century paintings: they depicted New Testament scenes behind a golden screen of Bacchic imagery beyond the river Styx. A 16th-century antiquarian also reported seeing mosaics of two seated saintly women, which supports the theory that this mausoleum housed the bodies of both Constantia and Helena. Today, the dome bears faded 17th- and 18th-century paintings.

The funerary hall (c. 330) now lies in ruins in a garden adjacent to the mausoleum, which it is fenced and not possible to enter. However, descending the hill to Piazza Annibaliano provides a clear view of the west end, where the outer wall survives to its full height.

It is similar in layout to the other funerary halls built by Constantine in Rome, such as St. Peter's, San Sebastiano and San Lorenzo. This one was dedicated to St. Agnes (who is honored in a nearby church) and was about 120 meters long. In the chancel area are the remains of an apse area, where Constantia may have originally been buried.

Válasz

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu