Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
3 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2020.11.24
„Kezdjünk újra álmodni – út egy jobb jövő felé” – címmel írt könyvet
Ferenc pápa Austen Ivereigh újságíróval, mely decemberben jelenik meg.
Ferenc pápa így kezdi visszaemlékezését: „Életemben három ’Covidos’ időszak volt, a betegség, Németország és Córdoba.”
A betegség tapasztalata
„Amikor huszonegy évesen súlyos beteg lettem, először tapasztaltam meg
korlátaimat, a fájdalmat és a magányt. Megváltoztatta a helyi
értékeimet. Hónapokig nem tudtam, ki vagyok, meghalok-e vagy élek. Még
az orvosok sem tudták, hogy túlélem-e. Emlékszem, hogy egy nap átöleltem
édesanyámat és kértem, mondja meg, hogy meg fogok-e halni. Másodéves
voltam a Buenos Aires-i egyházmegyei szemináriumban.
Emlékszem a dátumra: 1957. augusztus 13-a volt. Egy prefektus vitt be a
kórházba, amikor észrevette, hogy az influenzám aszpirinnel nem
gyógyítható. Először is leszívtak másfél liter vizet a tüdőmből, aztán
ott maradtam, harcolva élet-halál között. Novemberben megoperáltak, hogy
kivegyék a tüdőm jobb fölső lebenyét. Tapasztalatból tudom, hogy érzik
magukat a koronavírus-betegek, akik levegőért kapkodnak a
lélegeztetőgépen.
Azokból a napokból különösen két ápolónőre emlékszem. Az egyik a főnővér
volt, egy domonkos apáca, aki Athénban tanított, mielőtt Buenos
Aires-be küldték. Utólag tudtam meg, hogy miután az orvos elment az első
vizsgálatot követően, ő utasította a többi nővért, hogy dupla adagot
adjanak be nekem, mint amit az orvos előírt – penicillinből és
sztreptomicinből -, mert a tapasztalat azt mondatta vele, hogy a
halálomon vagyok. Cornelia Caraglio nővér megmentette az életemet.
Mindennapos kapcsolatban állt a betegekkel, ezért jobban tudta az
orvosnál, hogy mire van szükségük a pácienseknek, és volt bátorsága is,
hogy éljen ezzel a tapasztalattal.
Egy másik ápolónő, Micaela ugyanezt tette, amikor a fájdalom gyötört.
Titokban extra adag nyugtatót adott nekem, a megszabott időpontokon
kívül. Cornelia és Micaela már az égben vannak, de örökre adósuk
maradok. A végsőkig harcoltak értem, amíg helyre nem jöttem.
Megtanítottak, mit jelent a tudományt használni, és ha kell, túl is
lépni rajta, hogy az adott szükségletekre válaszoljunk.
Abból a tapasztalatból még egy dolgot megtanultam: mennyire fontos
elkerülni az olcsó vigaszt. A látogatók, akik fölkerestek a kórházban
azt mondták, hogy minden rendben lesz, hogy soha többé nem fog így
fájni: buta, üres szavak voltak, bár jó szándékkal mondták őket, de
sosem ért el a szívemig. Aki a leginkább megérintett engem a bensőmben a
csöndjével, egy nő volt, aki az egyik legmeghatározóbb személy volt az
életemben: María Dolores Tortolo nővér, aki kiskoromban tanítóm volt és
felkészített az első áldozásra. Bejött meglátogatni, megfogta a kezem,
adott egy puszit, és csöndben elidőzött jó darabig. Aztán így szólt:
„Jézust követed". Nem kellett mást hozzáfűzne. Jelenléte, csöndje
mélységes vigasszal ajándékozott meg.
Ez után az élmény után elhatároztam, hogy a lehető legkevesebbet
beszélek, amikor beteget látogatok. Beérem azzal, hogy megfogom a
kezüket.” (…)
Idegenben magányosan
Ferenc pápa a magányosság megtapasztalásával kapcsolatban fölidézi
1986-os, Németországban töltött időszakát, melyet a „száműzetés
Covidjának” nevez.
„Önkéntes száműzetés volt, mert nyelvet tanulni mentem, és hogy anyagot
keressek a disszertációm befejezéséhez, de úgy éreztem magam, mint a
partra vetett hal. Kiszöktem néha sétálni a frankfurti temető felé,
ahonnan látszottak a fel- és leszálló repülőgépek. Honvágyam volt, haza
szerettem volna menni. Emlékszem a napra, amikor Argentína megnyerte a
(labdarúgó-) világbajnokságot. Nem akartam megnézni a mérkőzést, és csak
másnap tudtam meg, hogy nyertünk, amikor olvastam az újságban. A
németórán senki nem beszélt róla, de amikor egy japán lány fölírta a
táblára, hogy „Éljen Argentína”, a többiek nevetni kezdtek. Bejött a
tanárnő, szólt, hogy töröljük le, és ezzel lezárta a témát.
Magányos győzelem volt, mert nem volt kivel megosztanom. A nem
odatartozás magánya, ami miatt kívülállónak érzed magad. Kivesznek a
helyedről és egy ismeretlen helyre raknak, és közben jössz rá, mennyit
ér az a hely, amit hátrahagytál.
Olykor a gyökerektől való elszakadás gyógyíthat, vagy gyökeres
átalakuláshoz vezethet. Ilyen volt az én harmadik „Covidom”, amikor
1990-től két évre Córdobába küldtek.”
Amikor gyógyít az elszakadás a gyökerektől
Ferenc pápa így folytatja visszaemlékezését: „Ennek az időszaknak a
gyökere az én vezetési stílusomra vezethető vissza, előbb
provinciálisként, majd rektorként. Valami jót biztosan csináltam, de
olykor túl kemény voltam. Córdobában visszaadták a szívességet, és
igazuk volt.
Abban a jezsuita rendházban egy évet, tíz hónapot és tizenhárom napot
töltöttem el. Miséztem, gyóntattam és lelki útmutatást adtam, de soha
nem jártam ki, hacsak nem kellett a postára mennem. Egyfajta karantén
volt, elszigeteltség, mint ami sokunkkal történt az elmúlt hónapokban,
és jót tett nekem. Gondolatokat érlelt meg bennem: írtam és sokat
imádkoztam.
Addig a pillanatig a Jézus Társaságában rendezett életem volt, ami arra a
tapasztalatra épült, amit előbb novíciusmesterként, majd 1973-tól
provinciálisként szereztem egészen 1986-ig, amikor rektori megbízatásom
lejárt. Belekényelmesedtem abba az életmódba. Egy olyan gyökeres váltás,
amikor egy távoli zugba elküldenek helyettesítésre, mindent fölborít. A
szokásaidat, a viselkedési reflexeidet, a megcsontosodott igazodási
pontokat, minden borul, és elölről kell tanulnod élni, újra összerakni
az életedet.
Abból az időszakból ma különösen három dolog van rám nagy hatással. Az
első, hogy megadatott az imádkozás képessége. A második a kísértések,
amiket átéltem. A harmadik pedig, ami a legfurcsább, hogy éppen akkor
olvastam a Pápák történetét, Ludwig Pastor harminchét kötetes művét.
Választhattam volna egy regényt, vagy valami érdekesebbet. A mostani
helyemről nézve kérdezem, vajon Isten miért sugallta akkor, hogy éppen
azt a könyvet olvassam? Így oltott be az Úr, hogy felkészítsen. Ha
egyszer megismerted azt a történetet, nem tudsz nagyon csodálkozn azon,
ami a Római Kúrián belül és a mai egyházban zajlik. Sokat segített!
A córdobai „Covid” valódi megtisztulás volt. Toleránsabbá tett,
megértőbbé, megtanított megbocsátani. Új empátiával vértezett föl a
gyengék és védtelenek iránt. És türelmet, sok-sok türelmet adott,
megértettem, hogy a fontos dolgokhoz idő kell, hogy a változás szerves,
vannak határok és nekünk azon belül kell mozognunk, ugyanakkor szemünket
a látóhatáron tartva, mint Jézus tette. Megtanultam, hogy fontos a
nagyot kicsiben nézni, és odafigyelni az apróságokra a nagy dolgokban.
Sok értelemben fejlődtem abban az időszakban, mint amikor egy alapos
metszés után újra rügyet hajtasz.
De résen kell lennem, mert amikor bizonyos hibákba, bűnökbe esel és
korrigálod magad, az ördög – ahogy Jézus mondja – visszajön és a házat
„kisöpörve, feldíszítve találja” (vö. Lk 11,25), aztán hív még hét, nála
is gonoszabb lelket. A végén pedig annak az embernek az állapota
rosszabb lesz, mint azelőtt – mondja Jézus. Ezért kell most aggódnom,
amikor az egyház kormányzásával vagyok megbízva; hogy ne essek
ugyanazokba a hibákba, mint amikor szerzetesi elöljáró voltam. (…)
Ferenc pápa így összegzi gondolatait: „Ezek voltak az én fő személyes
„Covidjaim”. Megtanultam belőlük, hogy sokat szenvedsz, de ha hagyod,
hogy megváltoztasson, jobb emberként jössz ki belőle. Ha azonban
akadályokat emelsz, rosszabbul.”
„Kezdjünk újra álmodni” – hivatalos olasz fordításban „Ritorniamo a
sognare”, 2020. Austen Ivereigh. Minden jog fenntartva. Megjelent a
Piemme Mondadori Kiadónál, Milánó 2020. (Published by arrangement with
Berla & Griffini)
-----------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------
Ferenc pápa szerint álkeresztény az a kormány, amely bűnbakot keres és menekültellenes
2020.12.02.
“Egy párt vagy egy demagóg politikus által manipulált nép megszűnik nép lenni, és fásult tömeggé válik. A diktatúrák mindig így kezdődnek: elvetik a félelem magját a nép szívében, aztán felajánlják, hogy megvédik őket félelmük tárgyától, és cserébe megtagadják tőlük a hatalmat, amely meghatározza a jövőjüket.” - írja Ferenc pápa új könyvében. Az Álmodjunk: Út egy jobb jövő felé címmel megjelent írást több helyen “önéletrajzi műnek” nevezik, holott a pápa személyes élettörténete az, ami a legkisebb hangsúlyt kapja a közel 250 oldal alatt.
Az Álmodjunk inkább egy nagyon hosszú véleménycikk a pápától, amiben nem mellékesen megjelenik Isten és a Biblia is, az Atya-Fiú-Szentlélek hármasságát viszont kiegészíti az Emberek, a Klímaváltozás és a Politika nevében.
Metafora, metamorfózis
A pápa könyve a jelenlegi járványhelyzetből bontakozik ki, de csak kis
részében szól arról. Az egyházfő a koronavírus kapcsán imára szólítja
híveit az egészségügyi dolgozókért (“a szomszédban élő szentekért”) és
az áldozatokért, miközben Isten elleni bűnnek és önzőségnek bélyegzi a
vírus tagadását, a maszkellenesek viselkedését. A könyv viszont nem a
tényleges járványra fókuszál igazán, hanem arra, hogyan érthető mindez:
szerinte ez a koronavírus a Noé-bárka utáni megtisztulás lehetősége,
a kapu, az ébredés és a minden rosszban van valami jó egybegyúrva.
A koronavírus itt a változás és a hibák felfedezésének lehetősége,
miközben a vírus égető kérdésként helyezi elénk, legalábbis a pápa
szerint azt, hogy miért csak azzal foglalkozunk, ami a szemünk előtt
van: “nézzünk most magunkra: arcmaszkot viselünk, hogy megvédjük
magunkat és másokat egy olyan vírustól, amelyet nem látunk. De mi a
helyzet azzal a sok egyéb láthatatlan vírussal, amelyekkel szemben
szintén védekeznünk kell?” - írja.
A pápa gondolatait és félelmeit összefoglaló könyv elkészítésében részt
vett Austen Ivereigh brit újságíró is, aki korábban a pápa életrajzát
írta. Ivereigh a könyvről szóló bemutatón nem mást állított, minthogy ez
az írás “arra mutat rá, hogy a pápa szerint ébredeznek az emberek a
világban” és ezért a pápa egy afféle minden egyben írásban “megtanítja
az embereket arra, hogy mikben hisz és mik szerint vezet”. A könyv
alapján ezt azonban nem úgy teszi, mint ahogy egy egyházi vezetőtől az
egyházban már bizalmatlankodó olvasó elvárná.
Ferenc pápa nem kijelent, nem barokkos bibliai körmondatokba rejti a
semmit, csak kér mindenkit, hogy térjen már végre észhez.
Baloldali marxista-e a pápa?
A könyv olvasása közben nemcsak a politikai érdeklődéstől szorongásig
túlfűtött olvasóban merülhet fel a kérdés, hogy vajon van-e politikai
ideológia amögött, amit a pápa leír. Az “olyan gazdasági rendszerekre
van szükségünk, amelyekben mindenki hozzáfér a teremtés gyümölcseihez,
az élet alapvető szükségleteihez: a földhöz, a lakhatáshoz és a
munkához” mondatok olvasása közben még az éppen Marxról tanuló
gimnazista is felkapja a fejét, de nem ő az egyetlen. A BBC 2015-ben
foglalkozott a pápa politikai hovatartozásával, miután a kapitalizmus
kritikája miatt a baloldal ikonjává emelte az egyházfőt, kritikusai
pedig “vörös radikálisnak” bélyegezték.
Stephen Moore amerikai konzervatív író a pápa “aggasztó, erősen marxista
hajlamairól” írt ekkor, míg az egyházi újságíró Ivereigh azt
nyilatkozta, hogy a pápa “se nem jobb, se nem baloldali”. Az újságíró
hozzátette, erős hatást gyakorolt a pápára fiatal korában a volt
argentin elnök, Juan Perón hagyatékán alapuló peronista eszme, ami a
kapitalizmust és a kommunizmust is elutasítja. Ivereigh szerint a pápa
nem ért egyet a marxizmus vádjával, ez az elutasítás pedig 5 évvel
később, a könyvből is kitűnik. Legalábbis minden jel arra utal, hogy
Ferenc pápa egyáltalán nem kommunista vagy marxista, szimplán csak keresztény.
A könyvben ugyanis bírálja a mai politikai narratívákat, legyenek azok
“akár liberálisak, akár populisták”. Gyanakvónak tartja a nyugati
politikai nézeteket, megdöbbentőnek találja a neoliberalizmust,
mindeközben uralkodó neodarwinista ideológiának, gyilkossághoz mérhető
bűntettnek tekinti az abortuszt. A piacban pedig nem magát a piacot
kritizálja, hanem “azt a forgatókönyvet, amelyben leválasztották az
etikát a gazdaságtól”.
Elfogadja a magántulajdon létét, de a “kereszténység tanításainak
jegyében” kíván olyan alapokat lefektetni, amikből nem szorulnak ki a
szegények, amikben munkának számít családanyának lenni és amikben a
pártok nem tudnak visszaélni a kereszténység szóhasználatával. Merthogy
“egyes világnézeteink – például a populizmus különböző fajtái –
eltorzítják a „nép” szó értelmét azáltal, hogy vélt belső és külső
ellenségekre fókuszáló ideológiákhoz társítják.”
Ugyanígy “Isten nevében rója fel” egyes kormányoknak azt is, hogy
elutasítják a menekültek segítését. Ahogy Ferenc pápa írja, a nép “nem
nemzetekre, országokra vagy államokra korlátozódik” és a kereszténység
“sem lehet pusztán nacionalista”. A bort inni és vizet prédikálni
helyett egy kereszténynek a pápa szerint önzetlenül segítenie kell a
másikat, mert a keresztény Isten szemében egyformák vagyunk.
De mi a világ gondja-baja?
A könyv aktualitását nem a benne felsorolt problémák jelentik, hanem az
arra való felhívás, hogy a pandémia sokkját átélő világ eszméljen rá,
nem mehet ez így tovább. A pápa gondolatai nem újak, egy részüket
például már más egyházfők is leírták, XVI. Benedek a Deus caritas
est-ben írt a Ferenc pápa által is hangsúlyozott szolidaritásról, I.
Szent Gergely pedig a Moralisában hívta fel a figyelmet arra, hogy az
emberiség nem jár jó úton. A pápa által kiemelt témákat már magától
Ferenc pápától is hallhattuk,
George Floyd halálával kapcsolatban a Black Lives Matter-mozgalom
támogatását, viszont az emlékezet eltörlését jelentő szobordöntögetések
elítélését már idén nyáron is hangoztatta;
A klímaváltozásra, a Föld védelmének fontosságára már 2015-ös enciklikájában is felhívta a figyelmet;
Ahogy többször védelmébe vette már a menekülteket és a családjuk által elhanyagolt időseket is.
A vatikáni kinevezésekkor eddig is fontosnak tartotta, de a járvány
kapcsán aktualitással emeli ki a nők és a női vezetők szerepét. Szerinte
a koronavírus megmutatta, hogy “azok az országok, ahol nő az elnök vagy
a miniszterelnök, egészében véve jobban és gyorsabban reagáltak a
csapásra, mint a többiek”. Viszont nemcsak a vezetői szerepük fontos, a
nőkkel kapcsolatban fejezi ki aggodalmát is a pápa a prostitúció miatt, a
nőket ért zaklatásokról pedig azt mondja, a Me Too-mozgalom a
“társadalom szemeinek felnyílásaként” értelmezhető.
Nem palástolja azt sem, hogy botrányok az egyházban is vannak, hiszen
csak idén két nagyobb botrány is robbant a Vatikánban. Az egyik a
szeptember végén lemondó Becciu bíboros ügye volt, akiről kiderült,
eurószázmilliókat sikkasztott a Vatikán kasszájából. A másik pedig a
volt washingtoni érsek, Theodore McCarrick szexuális zaklatásairól
kiadott dosszié volt, az első alkalom, amikor a Vatikán megosztotta a
nyilvánossággal az egyház tagjával szemben szexuális visszaélés miatt
lezajlott vizsgálat részleteit. Vélhetőleg ezek miatt emelte ki a
könyvben a pápa újra, hogy a pénz iránti mohóság és szexuális
visszaélések jelen vannak az egyházban, ezek ellen továbbra is tenni
kell. Mi sem mutatja egyébként jobban a szexuális zaklatások komolyságát
és a nyilvánosság bizalmatlanságát, mint az, hogy a pápa még a
koronavírus miatti távolságtartás témájánál is óvatoskodva fogalmaz:
"Kockázatos ezt mondanom, mert könnyen félreérthetnek, de a
kapcsolat válfajai közül az érintésre van a legnagyobb szükségünk."
Ahogy a könyv három fejezete (Ideje a látásnak, Ideje a választásnak és Ideje a cselekvésnek) a bibliai hármasra utaló tagolást követi, úgy önéletrajzi elem is mindössze csak három kiemelkedő van a könyvben, ezeket hívja Ferenc pápa saját “kovidhelyzeteinek”. Ebből németországi éveinek magányossága és córdobai válsága mellett az első krízise a legjelentősebb. Még pápanövendékként, 21 évesen került kórházba, a halál széléről hozta vissza a műtét, mely során jobb tüdejének felső lebenyét kivették. “Tudom, mit éreznek a koronavírusos emberek, miközben levegőért küzdenek a lélegeztetőgépen” - írta erről Ferenc pápa. Habár az önéletrajzi vonal ezek mellett kevés, a könyv ennek ellenére mégis a pápa legszemélyesebb írásának mondható. Attól is személyes, hogy a pápa gondolatait egy nagy egységként kezelve összegzi. És attól is, hogy ezt nemcsak a járvány miatt teszi, hanem egy félvállról megemlített, de annál drámaibb ok miatt is.
Ahogy Ferenc pápa írja,
“Az én koromban már speciális szemüveget kell viselnem, hogy
meglássam, mikor kerülget az ördög, azt remélve, hogy a végén megbotlom –
mert ott vagyok: az életem végén tartok.”
----------------------------------------------------------------------------------------------
https://telex.hu/kult/2020/12/02/vatikan-papa-konyv-egyhaz-vilag-politika
-------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 6 órája a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 8 órája új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 17 órája új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Ferenc pápa halottak napján a római Laurentino temetőben imádkozott 2024
A római egyházmegye gyűlése a Lateráni Szent János bazilikában 2024
Ferenc pápa váratlanul elhagyta a Vatikánt, le is fotózták 2024
Ferenc pápa a római Capitoliumra látogat, és a „vitorchianói hűségesek” trombitaszója köszönti 2024