Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
7 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2017.02.23.
Krutsay Miklós dr.: Gian Lorenzo Bernini (1598–1680) a barokk egyetemes művésze
A cikk megjelent: OSTEOLOGIAI KÖZLEMÉNYEK_ 2016/3-4
A reneszánsz univerzális lángelméi: Michelangelo és Leonardo után a
barokk kor is felmutatott Itáliában egy nagy művészt, akiben a szobrász,
az építész és a festő ötvöződött. Gian Lorenzo Bernini Nápolyban
született, 1598-ban. Apja, Pietro Bernini szobrász és festő volt.
1605-ben a család Rómába költözött, ahol Scipione Borghese bíborosban
találtak támogatóra. Ennek köszönhető, hogy Pietrót az 1605/1606 évre a
római Szent Lukács Művészeti Akadémia elnökévé választották. Gian
Lorenzo (1. kép) nyolc pápa uralkodását élte meg (Borghese V. Pál,
Ludovisi XV. Gergely, Barberini VIII.Orbán, Pamphili X. Ince, Chigi VII.
Sándor, Rospigliosi IX. Kelemen, Altieri X. Kelemen és Odescalchi
XI.Ince). Igen vallásos volt, minden nap misét hallgatott az Il
Gesù-templomban. Szobrászati tehetsége már korán megmutatkozott.
Borghese bíboros rendelte meg korai műveit, Proserpina elrablását
(1621–22), az Apollo és Daphne szoborcsoportot (1622–23), valamint a
Dávidot (1623–24). (Mindhárom a Galleria Borgheseben található, 2. és 3.
kép).
(A Pluto által elrabolt Proserpina az alvilág istennője lett.
Apolló szerelmével üldözte Daphnet, aki inkább babérfává változott, mert
az Apollóra haragvó Eros az istennel szemben gyűlöletet oltott belé.)
Bernini hosszú élete során számos, igen élethű mellszobrot készített
bíborosokról és más előkelőségekről.
Pedro de Foix Montoya spanyol jogtudósé (1621–22) a S. Maria di Monserrato templom melléképületében található.
Tervei alapján bronzbaldachint építettek a Szt. Péter bazilika főoltára (a Confessio-oltár) fölé (1624–33, 5. kép).
A bronzot VIII. Orbán
rendeletére a Pantheon előcsarnokának mennyezetéről bontották le. Erről
írták a pasquillust: „Amit nem tettek meg barbárok, azt megtette
Barberini”. A baldachin magassága 29 m, súlya 63 tonna. Négy, csavart
oszlopa 11 m magasságú. 1625-ben a S. Bibiana-templom főoltára számára
készítette el Szt. Bibiana vértanú szűz szobrát. VIII. Orbán síremlékén
(1628–47) középen bronz csontváz írja be a trónon ülő pápa nevét a
halottak könyvébe. Kétoldalt a Szeretet és az Igazságosság fehér márvány
alakjai (6. kép).
Az előbbi a művész szeretője – egyik tanítványának felesége – Costanza Bonarelli (1614–1662) arcvonásait viseli. A síremléken elszórtan a Barberini-címer méhei ülnek. 1629-ben Berninit kinevezték a Szt. Péter bazilika főépítészévé. Részben felépítette a templom Maderno által tervezett két, homlokzati oldaltornyát. (Ezeket azonban a gyenge alapozás folytán keletkezett repedések miatt 1646-ban le kellett bontania.) A bazilikában több szobor is kötődik hozzá, például Toszkánai Matild őrgrófnő síremléke (1633–37) és Szt. Longinusnak az ÉK-i kupolapillért díszítő hatalmas (4,4 m) szobra (1638, 7. kép).
1637-ben Costanzáról mintázott mellszobrot, amely most a firenzei Bargello múzeumban látható. (Ez volt az első szobor Európában, amelyet nagy művész nem főrangú modellről készített.)
Röviddel utóbb rájött arra, hogy szeretője az ő Luigi nevű öccsével is
viszonyt folytat, ezért megbízott egy szolgát, hogy borotvával szabdalja
össze a nő arcát. Öccsének eltörte két bordáját, és megpróbálta
leszúrni, úgy, hogy annak el kellett menekülnie. A pápa mindezt
megbocsátotta. 1639-ben Bernini feleségül vette a 22 éves Caterina
Teziót. A házasságból 11 gyermeke született. Családja és műterme számára
megvásárolta a Via della Mercede 11. és 12./A alatti palotákat.
A S. Pietro in Montorio Raimondi-kápolnájának terve is tőle származik
(1640–47). A S. Giacomo alla Lungara-templom falán lévő
Merenda-epitáfiumon egy csontváz által tartott lepedőn olvasható a
sírfelirat (1640–41).
A Triton Kútját (Fontana del Tritone, 1642–43) VIII. Orbán családi
palotája mellett, a P.za Barberinin állították fel. A medence közepén,
delfinek által tartott kagylóhéjban térdelő triton egy kagylóból fújja
felfelé a vízsugarat.
A közeli Méhek Kútja (Fontana delle Api, 1644). A P.za Barberini és a
Via Vittoria Veneto sarkán áll. Kagylóhéjon ülő három méh szájából
csordogál a víz a medencébe (8. kép).
16
1644-ben a művész a Hitterjesztési Kongregáció palotája (Palazzo di
Propaganda Fide) főhomlokzatán dolgozott. X. Ince azonban a munka
folytatásával az általa kedvelt F. Borrominit bízta meg, aki az
oldalhomlokzat kialakításakor az épület Bernini által tíz éve épített
kápolnáját lebontatta. Ez fokozta a két építész egymás iránti
ellenszenvét.
Bernini 1647-ben kezdte meg a S. Maria della Vittoria-templom
Cornaro-kápolnájában egyik legismertebb művének, az Avilai Szt. Teréz és
az angyal szoborcsoportnak (9. kép) elkészítését, amelyet 1652-ben
fejezett be.
Szt
. Péter trónja (Cathedra)-oltár (1647–53) a Vatikáni Bazilika
apszisában Szt. Péter állítólagos trónszékének méltó elhelyezésére
készült. (A IX. sz.-ból való karosszék másolata a bazilika kincstárában
tekinthető meg.) A bronz-tartóba foglalt ereklye mellett négy egyházatya
hatalmas (5 m magas) bronzszobra (10. kép). Az oltár megtestesítő
galamb képe. Ez a művészi ötlet utóbb számos követőre talált.
A
A Négy Folyó Kútja (Fontana dei Quattro Fiumi, 1647–51). A P.za Navona
közepén áll. A 17 m magas, I. sz.-beli gránit-obeliszket tartó alapzaton
négy nagy folyó (Duna, Nílus, Ganges, Rio de la Plata) allegorikus
alakja. Az ÉK-i Nílus-szobor eltakarja arcát, jelezve azt, hogy a folyó
forrása akkor még ismeretlen volt. A Ganges (DK) hajózható voltát egy
nagy evező jelzi. A Duna (DNY) a Pamphili pápa címerét nézi. A la Plata
szobra (ÉNy) melletti pénzek a folyó nevére (ezüstfolyó) utalnak.
A művész 1655 és 1661 között készítette a S. Maria del Popolo
Chigi-kápolnájába a Dániel próféta és az oroszlán valamint a Habakuk
próféta és az angyal c. szoborművét (11. kép). (A kupola
mozaik-díszítését még Raffaello tervezte.)
VII.
VII.Sándor megbízásából 1656-tól 1667-ig foglalkozott a Szt. Péter-tér
kialakításával. Ez két oszlopcsarnokkal (colonnádok) övezett, 196 m
széles, elliptikus részből (Piazza Obliqua) és ennek folytatásaként egy
zárt épületszárnyakkal határolt, trapéz-alakú területből (Piazza Retta)
áll. A térről optikai csalódás folytán az ellipszist kör-alakúnak, a
bazilikát pedig a trapéz táguló szárai miatt közelebb fekvőnek látjuk. A
négy oszlopsoros colonnádok az ellipszis gyújtópontjaiból nézve egy
oszlopsorosnak tűnnek (12. kép). (A tér közepén álló egyiptomi
obeliszket még 1586-ban szállították jelenlegi helyére.)
1658
és 1670 között épült meg a S. Andrea al Quirinale, a jezsuita
noviciátus temploma, az egyetlen római templom, amelyet Bernini egymaga
tervezett és épített. Harántul ovális kupolával fedett tér, sekély
szentéllyel.
1665-ben Párizsban járva a művész elkészítette XIV. Lajos mellszobrát, a
Louvre átépítésére vonatkozó tervét azonban nem fogadták el. A király
Rómában készített és Versaillesban felállított lovasszobra sem aratott
tetszést (módosított másolata a Louvre udvarán áll).
A Scala Regia a Vatikáni Palota díszlépcsője (1663–1666). Az oszlopokkal
díszített lépcsőház szélességét Bernini felfelé fokozatosan
csökkentette, hogy hosszabbnak tűnjön (13. kép).
A lépcső kezdeténél
állította fel Nagy Constantinus császár lovas szobrát (1670).
1666-ban a S. Maria Sopra Minerva előtti térre a művész elefántszobrot készített, amely egy kis obeliszket hord a hátán.
Az Angyalvárhoz vezető Angyalhidat IX. Kelemen rendeletére átépítették.
Korlátját tíz angyalszobor (1669–70) díszíti, amelyek kezükben Jézus
kínszenvedésének eszközeit tartják. A szobrokat a mester tervei alapján
tanítványai faragták. Két, Bernini által saját kezűleg készített fehér
márványszobor a S. Andrea delle Fratte-templomban áll (14. kép). A pápa
sajnálta ezeket az időjárás viszontagságainak kitenni.
A S.
Francesco a Ripa templom Altieri-kápolnájában megmintázta a haldokló Boldog Ludovica Albertoni szobrát (1671–74, 15. kép).
1675-ben készítette a S. Lorenzo in Lucinában X. Ince orvosának, a
portugál G. Fonsecának mellszobrát, annak családi kápolnájában (16.
kép).
Utolsó munkája VII. Sándor síremléke (1672–78) volt, a Szt. Péter bazilikában. Középen a vörös jáspisból való, leomló kárpit alól bronz csontváz bontakozik ki, felemelt kezében lepergett homokórát tartva a térdelő pápa elé. Kétoldalt négy erény allegorikus alakja fehér márványból (17. kép).
Az Igazság (jobbról elöl) bal lábával egy
földgömbön Anglia térképére tapos (célzás az angliai egyházszakadásra). A
szobor mezítelenségét később, XI. Ince rendeletére bádogruhával
takarták el.
Bernini agyvérzést követően 1680-ban halt meg, 82 éves korában. A római
S. Maria Maggiore bazilikában temették el, a jobb oldalhajó végén lévő
családi sírboltban (18. kép).
---
---------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 órája a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 8 órája új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 17 órája új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Krutsay Miklós dr.: A San Sebastiano fuori le Mura templom Rómában 2023
Krutsay Miklós dr.: Római szarkofágok 2023
Bernini barokk művész Salvator Mundi remekműve Róma repülőterén látható 2023
Dr Krutsay Miklós: Az Angyalvár és az Angyalhíd 2023