Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2024.09.30.
A Vatikáni Múzeumok bejáratát és kijáratát a II. János Pál pápa kérésére a 2000-es jubileum alkalmából tették változatosabbá.
A jelenlegi kijárat egykor a bejárat is volt, és kettős rámpát használtak, amit még XI. Piusz pápa számára tervezett Giuseppe Momo építész.
MOMO CSIGALÉPCSŐJE
A Vatikáni Múzeumok kettős spirális rámpával ellátott lépcsőjét 1931. december 7-én avatták fel. Ez a világépítészet remekműve, amelyből híres építészek ihletet merítettek, mint például Frank Lloyd Wright a New York-i Guggenheim Múzeum számára.
Nézd meg a lépcsőházat fentről, de ne felejtsd el megnézni, amint lemész a lépcsőn, mert a kilátás alulról csodálatos.
1
2
Irány a Pigna / Toboz udvar
TOBOZ UDVAR
A Toboz udvar egy 2000 éves, több mint 4 méter magas bronz toboz miatt kapta a nevét, amelyet a középkorban találtak Róma szívében, a Pantheon közelében. Agrippa, Augustus jobbkeze építette a fürdőket, és a fenyőtoboz az egyik szökőkút lehetett.
BRONZ FENYŐTOBOZ
Nyilvános fürdőnek hozták létre, mivel magánfürdők csak a gazdagok otthonában voltak, és a lakosság többi része nyilvános fürdőket használt.
A középkorban fedezték fel, és kezdetben a bazilika előtti négyoldalú oszlopcsarnokba helyezték, ahol keresztelésekre használták. Később, amikor a pápa újjáépíttette az új Szent Péter bazilikát, ebbe az udvarba helyezték.
A toboztól jobbra és balra két bronz páva látható, amelyek az Angyalvárból vagy Hadrianus mauzóleumából származnak. A mauzóleumhoz vezető kapura voltak helyezve, mert a páva az örökkévalóság szimbóluma volt.
3
4
Az egyiptomi oroszlán 2300 éves, gránitból készült, és alapját hieroglifák díszitik. Augustus idején került Rómába, amikor Egyiptom kulturája elterjedt a városban. A Campo Marzio területén fedezték fel, majd idehozták.
5
GÖMB A SZFÉRÁN BELÜL
Az udvar közepén megcsodálhatjuk a "GÖMB A GÖMBBEN" alkotást, amelyet Arnaldo Pomodoro művész adományozott II. János Pál pápának.
Közvetlenül az udvar közepén helyezkedik el, mivel ez a nagy gömb párbeszédet folytat a Szent Péter kupoláján elhelyezett gömbbel, amelybe régebben bejártak, mivel átmérője 5 méter.
Pomodoro tökéletes gömbje töréssel ábrázolja az univerzumot, amely kiemeli az emberi élet nehézségeit képviselő fogaskerekek sorozatát.
6
II. Gyula egyesítette a Palazzina del Belvedere-t a pápai palotával, Bramante építész gondoskodott erről. Két hosszú szerkezetet és egyetlen nagy, 600 méter hosszú udvart hozott létre, amely összekapcsolta a két palotát.
Az udvar versenyek, szórakozás helyszíne volt.
Ismeretes, hogy valahol egy fehér elefántot temettek el, amelyet egy nagykövet adott II. Gyula utódjának, X. Leónak. Annonénak hívták, és műsorok idején használták, 5 évig élt, és halálakor ebben az udvarban temették el.
CHIARAMONTI GALÉRIA
A Toboz udvart elhagyva belépünk a Chiaramonti Galériába, amely VII. Piusz Chiaramonti pápáról kapta a nevét, és amelyet a híres ANTONIO CANOVA hozott létre a császárkori szobrok, frízek és szarkofágok megőrzésére.
Canova VII. Piusz művészeti felügyelője lett, és ezt a galériát a három fő művészetnek szenteli: szobrászat, festészet és építészet.
7
A nők mellszobrai remekművek a nagyon keresett frizurájukkal, amelyek lehetővé teszik a különböző korszakok azonosítását. A császárnők és a befolyásos nők diktálták akkor a divatot.
8
Még a császárok mellszobra is a szakáll részletei alapján elárulja, melyik században vagyunk: Hadrianus császár, egy kulturált ember és a görög kultúra szenvedélyese, volt az első császár, aki szakállat növesztett, és attól kezdve mindenki szakállat növesztett.
9
Menjünk át a másik oldalra, menjünk fel a lépcsőn.
APOXIOMENOSZ
Trastevere-ben van egy sikátor, amelyet a sportoló sikátorának neveznek, mivel itt fedezték fel a pihenő sportoló, Apoxyomenos szobrot. A szobor győztes atlétát ábrázol, aki a verseny után kaparóval (strigilis) távolítja el bőréről az olajos homokot.
Ez egy Lysippos szobor másolata, amely a Kr. e. V. századra datálható. A római másolatok felismerhetők a görögöktől, mivel nem bronzból készültek. Amikor a rómaiak meghódították Görögországot, és megtalálták ezeket a bronz szobrokat, márványmásolatot készítettek, hogy visszanyerjék az eredeti bronzot. Azonban a márványnál el kell helyezniük egy támaszt, hogy megakadályozzák a szobor kiegyensúlyozatlanságát, és itt van a fatörzs az Apoxyomenos mögött.
10
PIO CLEMENTINO MÚZEUM
A Pio Clementino múzeumot XIV. Kelemen pápa alapította 1771-ben, hogy megnyissa a tereket a tudósok számára, akik elemezhették és tanulmányozhatták a műveket.
A nyolcszög udvart szobrok, domborművek, szarkofágok elhelyezésére hozták létre. Ez az a hely, ahol a Vatikáni Múzeumok megszületett, köszönhetően II. Gyula pápának. Ő egy kis művészeti gyűjteményt helyezett el ebben a múzeumban, amelyről úgy döntött, hogy mindenki számára megnyitja.
A későbbi pápák kibővítették a gyűjteményt, és múzeumoknak nevezik őket, mert több gyűjtemény van benne.
11
A BELVEDERE APOLLÓJA
Az APOLLO DEL BELVEDERE szobrot 1489-ben találták meg a Viminale-n, és már Giuliano della Rovere gyűjteményének része volt, aki később II. Gyula pápa lett.
Eredetileg Apolló szobrának volt egy kis babér ága, ami Apolló kedvenc növénye.
Apollo és Daphne mítosza Apollóról szól, aki beleszeret egy gyönyörű nimfába, Daphne-ba. Azon a napon, amikor Apolló megkísérti Daphnét, a nimfa arra kéri Jupitert, hogy őrizze meg szüzességét. Jupiter megadja neki azzal, hogy babérfává változtatja.
Apolló megáll a babérfa előtt, és megkérdezi Daphne-t, miért változtatta magát babérrá, az övé igaz szerelem, és hogy bebizonyítsa, attól a pillanattól kezdve minden dicsőséges férfi babérkoszorút visel.
Minden római császár babérkoszorút viselt Apolló és Daphne ősi mítoszának tiszteletére. Ez a hagyomány Olaszországban úgy folytatódik, hogy a végzősök babérkoszorút viselnek az érettségin.
12
A FOLYÓ ISTENE
A FOLYÓ ISTENE szobor pontosan megmutatja nekünk, hogyan ábrázolták a rómaiak a folyókat: hatalmas emberként, hosszú szakállal és fekve, akinek helyzete a folyómederre utal.
Amikor 1700-ban ezt a szobrot helyreállították az arcot Michelangelo ihlette, akinek az Isten arcát a Sixtus kápolnában másolták le.
Mivel a pápa X. Leo De Medici volt, az Arno folyó képviseltette magát. Hogyan értjük ezt? Részletből: az isten által tartott amforában van egy oroszlán képe, amely a Medici család szimbóluma.
A szürke gránit és rózsaszín gránit nagy medencék pedig az Angyalvárból származnak.
13
LAOKOÓN
A LAOKOÓN szobor, amelyet 1506-ban találtak a Colosseum melletti dombon, Titus császár palotájából származik.
Úgy gondolják, hogy görög eredeti, mivel három rodoszi szobrásznak tulajdonítják, akik ezt a másolatot egy görög bronz eredetiből készítették Titus császár számára, egyetlen márványtömb felhasználásával.
Amikor a Laokoónt egy bíboros szőlőjében ásva találták meg, Michelangelo Rómában volt, és elkezdte faragni a szobrokat II. Gyula sírjához, ezért felkérték, hogy bírálja el a művet. A szobrot II. Gyula vásárolta meg, és a Belvedere udvarán helyezte el.
Michelangelo Laokoónja alapvető alakja lett azoknak a műveknek, amelyeket később a Sixtus-kápolna boltozatán hozott létre.
Laokoón a trójai pap ősi mítosza, akit Athéné istennő megbüntetett, mert azt mondta a trójaiaknak, hogy ne hozzák be a híres falovat a városba.
Athéné szándéka az volt, hogy elpusztítsa Tróját, ezért az istennő tengeri kígyókat küldött, hogy megölje Laokoónt és fiait.
A kígyók Laokoón és két fia teste körül csavarodnak, akik kétségbeesetten apjukra néznek segítségért, míg Laokoón felfelé néz, és megpróbál kibújni a kígyóból, amely oldalra harapja.
Ez a pátosz, a feszültség pillanata, az erek kiduzzadnak az erőfeszítéstől, az arc ráncai adják az átélt dráma érzését.
A látható kar nem volt ott a felfedezés során, az 1900-as évek elején Pollack régész Rómában járva egy használtcikk-kereskedő üzletében találta meg azt a kart, amelyet jelenleg látunk, és amelyet azonnal azonosított Laokoón karjaként, mivel a műhely közvetlenül a Colosseum közelében volt.
14
15
ÁLLATOK SZOBÁJA
Két teremben állatokat ábrázoló szobrok találhatók, egyfajta márvány állatkert, VI. Piusz Braschi pápával, aki az állatok nagy szerelmese volt. Felkért egy szobrászt, hogy szerezzen ókori szobrokat, amelyeket itt gyűjtött össze ezekben a szobákban.
Van például egy nagyon értékes darab, egy zöld porfír rák, ami nagyon ritka anyag.
Figyeljük meg a második századi mozaikpadlót, amely egy római domusból származik.
16
A MÚZSÁK CSARNOKA
APOLLÓ MÚZSÁI
A nyolcszögletű terem oldalfalain találjuk a művészetek kilenc istennőjét, Apolló múzsáit, akik a Parnasszus hegyén éltek.
17
Tivoliban, Cassio villájában találták meg a szobrokat, és a XVIII. századi restaurálások során változásokon mentek keresztül.
A részletek jelzik, hogy melyik Múzsával állunk szemben, például a jobb oldalon találkozunk Melpomenével, a tragédia Múzsájával, akit a kezében viselt maszk alapján azonosítunk, vagy Urániát, a csillagászat múzsáját, aki földgömböt és rudat hordoz.
18
19
TORSO DEL BELVEDERE
A terem közepén találjuk a TORSO DEL BELVEDERE-t, egy szobrot, amelyet Michelangelo alaposan tanulmányozott, és amely befolyásolta Jézus mellszobrát az utolsó ítéletben.
Michelangelo forradalmasította a festészetet, mivel olyasmit csinál, amit korábban senki sem tett, vagyis a szobrászattól indult ki, hogy létrehozza monumentális alakjait.
Ez a szobor görög nyelvű aláírást visel, ami tanúsítja számunkra, hogy ez egy eredeti görög szobor, amely az első századból származik: Apollonius, Nesztór fia, aki Athénból érkezett.
Itt meditatív helyzetben ábrázolják, öngyilkosságára reflektálva.
Csak ez a töredék maradt, II. Gyula megkérte Michelangelót, hogy fejezze be, de ő nem vállalta, mert számára tökéletes szobor volt.
20
KEREK SZOBA
21
HERKULES SZOBRA
A Kerek szobában egy kolosszális HERKULES SZOBOR van, ami bronzból készült, és nagyon ritka. A bronzokat újra felhasználták fegyverekhez, de ezt a szobrot megmentették.
1864-ben találták meg a Campo dei Fiori-i Palazzo Pio Righetti alatt, egy fadobozba zárva, amelyen felirat található. A régészek arra következtettek, hogy a szobrot villámcsapás érte, amely Jupiterhez kapcsolódik, ezért ezt a szobrot Jupiternek szentelték, olyannyira, hogy szertartást tartottak az alkalomra feláldozott bárány maradványaival.
22
VÖRÖS PORFÍR TÁL
A szoba közepén egy csodálatos VÖRÖS PORFÍR MEDENCE található, amely a Nero Aranyházából származik, de az alapja már nem eredeti.
Csodálatos mozaikon nyugszik, amely az 1700-as években készült.
Ezt a mozaikot Terni közelében találták meg, szétszerelték és újra összeszerelték ebben a szobában, hiányzó mozaikok pótlásával.
23
ANTINOUS SZOBRA
Antinous fiatal görög volt, aki Hadrianus császár kedvence lett, s akivel szerelmi viszonya volt.
Antinous 18 éves gyönyörű fiatalember volt, és 3 évig volt Hadrianus császárral. Bár a korkülönbség nagyon magas volt közöttük, szépsége meghódította a császárt, és rendkívül féltékeny volt rá, valójában azt feltételezik, hogy Antinoust maga Hadrianus ölte meg féltékenységből. Halálának körülményei nem világosak, csak ismert, hogy a Nílus átkelése során a vízbe esett és megfulladt.
Hadrianus, aki a görög kultúra szerelmese volt, de egyiptomi is, úgy döntött, hogy a halottak istenségévé teszi, összekeverve Antinoust és Osirist.
24
Tovább haladunk a két pompás vörös porfír szarkofág felé, amelyet a császárok márványának neveznek, mert Egyiptomból érkezett, és nagyon drága volt a szállítása.
GÖRÖG KERESZT SZOBA
25
SZENT ILONA-SZENT SZARKOFÁG
Két császári szarkofág előtt állunk: jobbra a Szent Ilona szarkofágja, a Casilinán lévő Szent Ilona mauzóleumából. Ez azonban egy férfi szarkofág, csatajelenetekkel, valószínűleg Szent Ilona fiának vagy férjének készült.
26
SZENT KONSTANTINA
Teljesen más a másik oldalon lévő, a SZENT KONSTANTINA SZARKOFÁGJA, amelyet Konstantin császár lányának, Konstantiná-nak építettek, és amely már keresztény korszakról is tanúskodik olyan szimbólummal, mint a bárány, de megtalálható a szőlő és a puttó motívum is.
27
A GYERTYATARTÓK GALÉRIÁJA
A Gyertyatartók Galériája udvarra néző loggia volt, amelyet az 1800-as évek végén rendeztek be XIII. Leó pápa parancsára.
Szobrokat hoztak és olyan díszeket készítettek, amelyek XIII. Leó pontifikátusának fontos pillanatait képviselik.
Van egy jelenet a mennyezeten, ahol a vallás jelképe, egy kereszttel megvilágított nő alakja palettát, várost, mellszobrot tart a kezében, amely a három művészetet, a festészetet, az építészetet és a szobrászatot képviseli, de maradjunk a felhő alatti karaktereknél, ott van egy gyermek, aki lencsével ellátott dobozt tart, ez a fotográfia első ábrázolása, amelynek XIII. Leó rajongója volt.
28
ARTEMISZ SZOBRA
ARTEMISZ EPHESINA a termékenység istennője volt. Amikor a nők teherbe akartak esni, felajánlották Artemisznek a bikák herezacskóit. A római szobormásolat modern elemzői szerint az „emlők” valójában az istennőnek évente áldozott szent bikák preparált heréi egy vastag, míves lánchoz rögzítve.
29
https://www.mappimondo.it/italia/roma/musei-vaticani-parte-i/
----------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 3 órája új blogbejegyzést írt: A Szent Péter bazilika varázslatos mexikói betleheme Coahuilaból érkezett 2024
Huszákné Vigh Gabriella 17 órája új blogbejegyzést írt: 13. Mikulás biciklizés Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 18 órája új blogbejegyzést írt: Aktivisták fekete festékkel kenték be a Fendi szimbolikus karácsonyfát Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 23 órája új blogbejegyzést írt: A Falconieri palota november- december havi koncertjei Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
https://romaarcheologiaerestaur oarchitettura.wordpress....
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
Történelmi jelölők és háborús emlékművek - Róma, Lazio ...
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar kamaraegyüttesét Dobri Dániel is elkísérte Rómába 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Trajanus fórumán a Basilica Ulpia rekonstrukció tudományosan 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Luca napi vígasság Rómában a Szent István Házban 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Robin Hood lecsapott a turistákra Rómában 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Vatikáni múzeumok röviden képekkel 2.rész 2024
A Vatikáni Múzeum titkai: Fáraók a pápai udvarban 2021
A Vatikáni múzeumok Hölgyek termének mennyezete 2024
A Vatikáni Múzeumokban újra eredetiben látható a híres ókori Apolló szobor 2024