Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kérjük, add meg, hány másodpercenként változzanak a képek
A kép- amelyet Caravaggio 1598 és 1601 között festett- azt mutatja, hogy stílusa ekkorra már egészen kiforrott. A festő itt már nem kötődik sem az ikonográfiai tradícióhoz, sem a bibliai szöveghez; a jelenet egy római kocsmában játszódik. Máté, az adószedő, szerencsejátékot játszik, mégpedig olyan társaságban, mely csöppet sem méltó a jövendő apostolhoz. Az apródok selyemruhában, fejükön tollas kalpaggal a pikareszk regények korhely világát idézik. Meglepett arckifejezésük s a hirtelen fény váratlan eseményre enged következtetni.
Amikor Jézus egyszer Kafarnaumban járt, meglátott egy Lévi nevű vámost, aki a vámnál ült. Megszólította őt: „Kövess engem!” A vámos erre fölkelt, és mindenét otthagyva, követte Jézust. Lévi azután Jézus
tiszteletére nagy lakomát rendezett házában. Jézussal együtt sok vámos és más ember telepedett az asztalhoz. A farizeusok és az írástudók méltatlankodva fordultak a tanítványokhoz: „Hogyan lehet az, hogy ti a vámosokkal meg a bűnösökkel együtt esztek és isztok?” Jézus felelt meg nekik: „Nem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket, hogy megtérjenek!”
Lk 5,27-32
A kép nem középtengelyes, nem egy tengelye van, hanem kettõ, ezért középpontja is több van. Az egyik tengely Jézus és Péter között, a másik Máté és a pénzkupac között húzódik. Így adódik egyik középpontnak a fõszereplõ, Máté; a második és harmadik középpont Jézus, illetve a pénz, mivel az asztalnál helyet foglalók mindegyike ezekhez viszonyul, odafordul az egyikhez és elfordul a másiktól, vagy megfordítva. Akik Jézus felé fordulnak, igazán mindennek nevezhetõk - az egyik dühös, a másik kíváncsi, a harmadik értetlen --, csak barátságosnak nem, a légkör pattanásig feszült. A nézõ számos erõvonalat vehet észre, ha követi a figurák pillantásának irányait; ezek vezetik a tekintetet. Ha ez aktualizálásnak tetszik, úgy egybevág a festõ szándékával, aki a vámos szereplõket saját kortársaiként, divatos 16. századi viseletben ábrázolja, mintha Jézus az 1599. év valamelyik estéjén lépne be Péterrel ebbe a szobába. Jézus ellenben, mint aki "ugyanaz tegnap, ma és mindörökké" (Zsid 13,8), és Péter, mint aki már Jézus világához tartozik, bibliai öltözékben vannak. A hívás minden idõben felhangzik.
Péter keze irányjelzõ nyíl csupán, informáló kéz: 'Ott van, õ az.'. Jézus kezének mozdulata mentes minden erõfeszítéstõl, látványos hatáskeltéstõl; egyszerû, laza, szelíd mozdulat. Máté keze pedig önmagára mutat: 'Valóban én vagyok az, akit hív?'
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 13 órája a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
https://romaarcheologiaerestaur oarchitettura.wordpress....
Huszákné Vigh Gabriella írta 13 órája a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
Történelmi jelölők és háborús emlékművek - Róma, Lazio ...
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar kamaraegyüttesét Dobri Dániel is elkísérte Rómába 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Trajanus fórumán a Basilica Ulpia rekonstrukció tudományosan 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Luca napi vígasság Rómában a Szent István Házban 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Robin Hood lecsapott a turistákra Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Az ipari silók művészi vászonná alakultak Rómában a Piazza Venezián 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Forum Romanumról új feltárt régészeti területet nyitnak meg, a Horrea Piperataria fűszerraktárakat 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Török Csaba Róma című művének könyvbemutatója 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!