Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2014.02.07.
Február 4-én nyílt a Giacometti – A szobrászat című kiállítás a Borghese galériában. Alberto Giacometti (1901-1966) negyven alkotása mutatkozik be tárlaton.
Különleges ellentét feszül a barokk és a modern szobrok között.
Giacometti el akarta kerülni, hogy a műalkotás tárgyszerűvé váljon, ezért magát a látást törekedett megragadni és ábrázolni. Meglehetősen eltávolodott a realista vagy hagyományosan szépnek nevezett szobrok megalkotásától. Sovány, felkiáltójel formájú alakjai, csontvázig csupaszított, szinte bronzkötélből készült, fonalszerű pálcikává soványított figurái, hangsúlyos függőlegesei belehasítanak a térbe. A háborús borzalmakat is idéző, vádlóan hús nélküli, csupa csont női és férfi figurák gyakran a groteszkbe hajlanak.
A kiállítás május 25-ig tekinthető meg.
Érdekesség:
2010-ben 65,6 millió fontért (20,375 millárd forintért) kelt el Alberto Giacometti "L'homme qui marche I" (Sétáló ember I) című szobra a Sotheby's aukcióján szerdán. A londoni központú aukciós ház közleménye szerint: árverésen még soha ennyit nem fizettek műkincsért.
A licit 12 millió fonton kezdődött, tíz lehetséges vevő volt. A Sotheby's előzetesen azzal számolt, hogy 18 millió dollárért kel majd el a szobor, ehhez képest, egy névtelen telefonáló ennek a több mint háromszorosát volt hajlandó kifizetni.
A korábbi rekordot egy Picasso festmény tartotta. A "Garcon a la Pipe" (Pipázó fiú) című festményét 2004-ben 65,47 millió fontért (20,333 milliárd forintért) vásárolták meg.
A svájci születésű, ám élete nagy részét Párizsban töltő Alberto Giacometti (1901-1966) elsősorban elnyújtott pálcika-szobrairól híres.
-
-----------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.mult-kor.hu/cikk.php?id=27823
http://www.artemagazine.it/arte-classica-e-moderna/29127/giacometti-40-sculture-alla-borghese/
http://www.erdon.ro/rodin-es-kahlo-muvei-is-lathatok-az-iden-romaban/2450856
http://hu.wikipedia.org/wiki/Alberto_Giacometti
-----------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
Visszapillantó tükör – 50 éve halt meg Giacometti
2016.01.09.
Ötven éve, 1966. január 11-én halt meg Alberto Giacometti svájci
szobrász és grafikus, a 20. századi szobrászat egyik kiemelkedő
mestere.
1901. október 10-én született
Borgonovóban az ismert posztimpresszionista festő, Giovanni Giacometti
legidősebb fiaként. Ábrázolótehetsége és sajátos látásmódja már
gyerekkorában megmutatkozott. A genfi képzőművészeti iskolában tanult,
1920-ban végiglátogatta Olaszországban a régi korok művészetét őrző
városokat és képtárakat, megismerkedett az etruszk művészettel is.
1922-ben Párizsba utazott, ahol az ukrán Archipenko, később a Rodin
köréhez tartozó Bourdelle tanítványa lett. Ebben az időszakban készült
alkotásai tüntetően realisztikusak, valósághűek.
1925-ben Diego
nevű öccsével – egyben legkedvesebb modelljével – közös párizsi műtermet
béreltek. Ekkortájt kubista jellegű alkotások (Kanálasszony, 1926-1927)
kerültek ki a keze alól, első kiállítása mérsékelt érdeklődést váltott
ki. 1927-ben saját műtermet nyitott a Montparnasse közelében, s élete
végéig itt dolgozott, mindössze az 1942 és 1945 közötti éveket töltötte
Genfben, ahová a háború elől menekült. Az első elismeréseket sima,
lapszerű szobraival vívta ki (Figyelő fej, 1927-1928).
Ekkor már teljesen felhagyott a valóság ábrázolásával, leegyszerűsített formákkal kísérletezett, kisméretű szobrokat készített. A harmincas évek elején erotikus motívumai már szürrealizmusba hajlottak, ide sorolható a Felfüggesztett golyó (1931), a sokkoló Elvágott torkú nő (1932), valamint a Palota hajnali négykor (1932) drótvázszerű plasztikája, amely Picasso korábbi műveivel mutat rokonságot. Giacometti szürrealista és dadaista kiállításokon szerepelt New Yorkban, Londonban és Párizsban.
A
művészt 1936 és 1940 között az emberi fej megformázása, a tekintet
kifejező erejének megragadása foglalkoztatta. Szobraiban megszállottan
igyekezett visszaadni az egyedi valóságlátását tökéletesen kifejező
alakokat, addig farigcsálta őket, míg körömvékonyak és cigarettásdoboz
nagyságúak nem lettek. Egyik barátja így vélekedett erről: “Ha
Giacometti szobrot készít rólad, a fejed a kés pengéjéhez lesz
hasonlatos.” A genfi évek alatt bútorkészítőként és lakberendezőként
tartotta fenn magát, megismerkedett későbbi feleségével, és tovább
folytatta a miniatürizálást: itt született művei elfértek hat
gyufásdobozban.
Párizsba visszatérve ábrázolásmódja inkább a tér
valós dimenzióihoz igazodott, de alakjai megnyúltak, karóvékonyra,
csontvázszerűre keskenyedtek. Ekkor készült rücskös felületű szobrai
(Nagy figura, 1947, Három lépő férfi, 1949, A szekér, 1950)
emblematikussá váltak. Szobrászként 1948-ban – barátja, az
egzisztencialista filozófus, Jean-Paul Sartre ajánlásával – megnyitott
New York-i kiállításán aratott átütő sikert, festészetét csak az 1950-es
évek végétől kezdték értékelni. Az 1950-es évektől kizárólag modell
után dolgozott, családját, barátait, ismerőseit örökítette meg, a Nagy
Diego-fejet (1954) öccséről formázta. Ezzel egy időben, a Velencei
Biennálén való részvétel reményében újabb egész alakos szobrok
mintázásába kezdett. Velencei nők (1956) sorozatának alakjai a korábbi
cérnavékony, látomásos figuráihoz képest testesebbek, robusztusabbak
lettek.
Az 1950-es évek közepétől modelljeiről
festménytanulmányokat készítve jutott el a kései, szuggesztív portrékig,
melyeken a modell lehető legközvetlenebb megragadására törekedett. Így
születtek meg az 1960-as években kései főművei, a feleségéről,
Annette-ről, egy Caroline nevű modellről és Eli Lotar francia
fotográfusról készült festményei és büsztjei. 1962-ben a Velencei
Biennálé nagydíjával, 1964-ben Guggenheim-díjjal tüntették ki.
Népszerűsége egyre nőtt, számos nagy kiállításon mutatkozott be.
Időközben azonban egészsége megromlott, hatvannégy éves korában, 1966.
január 11-én szívbetegségben halt meg a graubündeni Churban.
Az
1998-ban kiadott svájci százfrankos bankjegy Giacometti emléke előtt
tiszteleg: címoldalán a művész képmása, hátoldalán A sétáló férfi, I
(1961) című szobra látható. Halálának ötvenedik évfordulója alkalmából a
londoni National Portrait Gallery (Nemzeti Arcképtár) Pure Presence
címmel nyitotta meg első önálló Giacometti-kiállítását. 2004-ben a
budapesti Szépművészeti Múzeum is tárlatot szentelt
munkásságának. Alberto Giacometti a világ legdrágább szobrásza. A
L’homme au doigt (A mutató ember, 1947) című életnagyságú alkotása
2015-ben rekordáron, 141 millió dollárért (38,6 milliárd forintért)
cserélt gazdát, szobor soha ilyen drágán még nem kelt el.
Giacometti
özvegye gondosan ápolta férje hagyatékát, amelynek sorsát 1993-ban
bekövetkezett halála előtt nem tudta végleg rendezni, nem sikerült
létrehoznia a tervezett alapítványt. Végrendelete értelmében Roland
Dumas volt francia külügyminiszter lett a felbecsülhetetlen értékű
örökség hagyatéki gondozója. Később azonban kiderült, hogy az
Alkotmánytanács egykori – több korrupciós ügybe is belekeveredett –
elnöke szemet hunyt afölött, hogy egy jó nevű aukciós ház tulajdonosa
elárverezze a művész 18 művét, majd a bevételből egy jelentős összeget
visszatartson, mert a pénzből Dumas-nak is juttatott. 2007 májusában
mindkettejüket elítélték, fejenként 850 ezer eurót kellett fizetniük a
2003 decemberében létrehozott Giacometti Alapítványnak.
----------------------------------------------------------------------------------------------
http://nullahategy.hu/visszapillanto-tukor-50-eve-halt-meg-alberto-giacometti/
------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Könyvtárak fórumtémában:
https://www.academia. ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Könyvtárak fórumtémában:
https://www.libri.hu/konyv/napoly- kozepkori-magyar-emlekei.html
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A magyar szentek és boldogok emléknapja Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A római Centrale Montemartini múzeum friss fotókon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Ferenc pápa dekrétummal engedélyezte a Vatikáni Levéltár és Könyvtár bővítését 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
Turisti come gladiatori al Colosseo. L’accordo con ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
Il "gladiatore" Gualtieri presenta il suo terzo ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
https://www.facebook. com/photo/?...
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
https://www.facebook. com/reel/1332427268130211 ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Átalakított letéti raktárban szobor kincseket állítanak ki Rómában
Paolina szebb mint Mona Lisa
A Vatikáni Múzeumokban újra eredetiben látható a híres ókori Apolló szobor 2024
Louise Bourgeois modern kiállítás a Borghese Galériában, Rómában 2024